2022. június 25. | 15:56

Őszentsége számára is fontos a biztonság és a kényelem.

Ferenc pápa 2019 végén vette át új Dacia Dusterét, mely a pápamobilok történetének legfrissebb darabja. A következő összeállításban egy történeti áttekintés következik a katolikus egyházfők által használt autókról.

1. Mercedes-Benz 600 Pullman (1965)

Ez a különleges Mercedes VI. Pál pápa számára készült, aki 1963 és 1978 között volt hivatalban. A könnyebb be- és kiszállás érdekében a hátsó ajtók az eredeti modelléhez képest nagyobb méretűek voltak. Hátul középen egy magasított ülést alakítottak ki, hogy Őszentsége jobban láthassa a híveket, és fordítva. Ahogy a pápamobilok többségén, ezen az autón is SCV volt az első három betű a rendszámtáblán, mely Vatikán városállamot jelöli.

Forrás: Alain Benainous / Gamma-Rapho / Getty Images

2. Toyota Land Crusier (1975)

A pápamobil kifejezést ez az autó ihlette. A Toyota Land Cruisert is VI. Pál pápa használta, az autó az egyház 1975-ös jubileumára készült. A Toyota Land Cruisert a könnyű átalakíthatósága miatt választották, ám a rákövetkező években csak elvétve használták.

3. Fiat Campagnola (1981)

A Campagnola egy teljesen hétköznapi megjelenést biztosított Őszentsége számára. II. János Pál pápának azonban nem jelentett megfelelő védelmet az 1981-es Szent Péter téri sikertelen merénylet során. Az egyházfő túlélte az esetet, a Fiat Campagnolát azonban ezt követően azonnal lecserélték.

4. Mercedes-Benz G-Wagen (1981)

A Mercedes 1980-ban tervezte a 230 G alapján készült pápamobilt, melyet a fentebb említett eset után vettek használatba. A hátsó kupola megfelelő védelmet biztosított, így nem is mozdították el a helyéről. A pápa magasított ülése a padlótól 40 cm-re helyezkedett el. A kupola miatt az autót egy fejlett légkondicionáló rendszerrel kellett ellátni, nehogy Őszentsége rosszul legyen a nagy hőségben.

A bevett gyakorlattól eltérően a Mercedes csak kölcsönözte az autót a Vatikánnak, majd 1982-ben hivatalosan is a pápának ajándékozták.

5. Land Rover Santana (1982)

Miután a biztonság egyre nagyobb szerepet kapott, a következő pápamobilt már golyóálló üveggel és biztonsági felszereléssel látták el. Ehhez egy strapabíró járműre volt szükség, így esett a választás a Land Rover Santanára.

A Land Rover Defenderre alapuló autót Spanyolországban gyártották, a karosszéria és az üveg is golyóálló anyagból készült. A hátsó kupola kialakítása a pápamobilok jellegzetességévé vált.

6. Seat Papamobil (1982)

Amikor II. János Pál pápa Spanyolországba látogatott 1982-ben, a Seat a képen látható „Papamobil” kompozícióval rukkolt elő. Őszentségét ezzel a járművel szállították az FC Barcelona stadionjában rendezett egyházi kongregációra. Golyóálló védelem híján többször nem alkalmazták az autót.

7. Range Rover (1982)

A pápa ellen elkövetett gyilkossági kísérletet követően emeltek a pápamobilok biztonsági fokozatán. A katolikus egyházfő 1982-ben az Egyesült Királyságba is ellátogatott, ahol a brit Ogle cég által tervezett, átalakított Ranger Roverrel szállították.

Ebből az autóból összesen kettőt rendeltek, egyenként 25 millió forintnak megfelelő összeget kellett fizetni értük. Az egyik Range Rover Skóciában teljesített szolgálatot, mielőtt a Vatikánba került, a másikat eladták, jelenleg egy múzeum őrzi Las Vegasban.

Forrás: SSPL / Manchester Daily Express / Getty Images

8. Leyland Constructor (1982)

A legnehezebb pápamobil címet a Leyland Constructor érdemelte ki, melyet szintén a pápa brit látogatása alkalmával használtak. A 24 tonnás monstrumot – a fentebb említett Range Roverekhez hasonlóan – az Ogle tervezte. A Leyland Constructorra is két rendelést adtak le, mindkettő hat héten belül elkészült. Az egyiket a pápa afrikai látogatása során használták 1988-ban, illetve 1989-ben. A képen látható jármű 14 millió forintért talált gazdára egy 2006-os árverésen.

Forrás: Manchester Evening News Archive / Mirrorpix / Getty Images

9. Lancia Thesis Giubileo (1999)

Ez a speciálisan átalakított Lancia Thesis nem a pápamobilok szokványos kialakítását követi. II. János Pál pápa a katolikus egyház 2000-es nagyjubileumára kapta az autót, jelenleg a római Vatikán múzeumban található.

A Lancia Thesis a Dialogos koncepció továbbfejlesztett változata, melyet az 1998-as Torinói Autószalonon mutattak be. Az autó 2002-ben került kereskedelmi forgalomba, az Egyesült Királyságban és Európán kívül nem is árusították.

A cikksorozat következő részét ide kattintva olvashatod el.