home Egyéb A 8 legszörnyűbb baleset a motorsport történetében

A 8 legszörnyűbb baleset a motorsport történetében

0 people like this.

Az autósportok tempója egyre elképesztőbb, de ezzel párhuzamosan fejlődik a biztonsági technológia is

A szervezők előírásai is egyre szigorúbbak, sőt a szabályozások is az ésszerű keretek közé szorítják a kockázati faktort. Az elmúlt fél évszázad ámokfutása mára viszonylag biztonságossá vált, ritkán fordulnak elő halálesetek versenykörülmények között.  A motorsport tragikus eseményei közül válogattunk.

1. 1976 Német Nagydíj

Niki lLauda Nordschleife
Lauda egy évvel korábban születésnapjára vásárolt magának tűzálló ruhát, csak ott égett meg, ahol az nem takart

Az 1976-os Forma 1 szezon rendkívül kiélezett csatát hozott. Az újságok címlapjai az angol James Hunt és az osztrák Niki Lauda csatározásairól szóltak. Akkoriban a Forma 1 mezőnye még a teljes Nordschleifén száguldott végig. A világ egyik legveszélyesebb pályáját ekkoriban már többen bojkottálni akarták, ezért kampányolt Lauda is. A rossz időjárási körülmények miatt a verseny elhalasztását kérte, de a többi versenyző nem támogatta. Augusztus elsején kemény eső után megtartották a versenyt, a felszáradó pályán Lauda óvatos tempóban a 9. helyen haladt a Ferrarival. A felszáradó pálya miatt az első kör után kereket cseréltek, ám ez végzetes hibának bizonyult. A hideg gumikkal Niki Lauda kicsúszott és a szalagkorlátnak csapódott. Az autó azonnal kigyulladt, majd egy másik autó nagy tempóval nekiütközött. Laudát versenytársai húzták ki bő egy perc után az autóból. Súlyos égési sérüléseket szenvedett, de a versenyzést hat héttel később folytatni tudta. A bajnoki szezont végül Hunt nyerte, mindössze 1 ponttal Lauda előtt. 

2. JGTC 1998 Fuji

Fuji baleset
Csodával határos módon kiszálltak az autóból

Manapság Super GT néven futó versenysorozat Japán leghíresebb pályáin futott. A pályákon két kategória is jelen van, így a zsúfolt szituációk elkerülhetetlenek. 1998-ban, a Fuji Speedwayen zord körülmények között kezdődött volna a verseny. Kemény esőzés és sűrű köd nehezítette meg a pilóták dolgát. A felvezető körökben az egyik safety car túl gyorsan haladt és vészfékezésbe kezdett. A mögötte haladó két Porsche felúszott és összeütközött. Az egyik kisodródó Porschét a ködben egy Ferrarri 355 verte telibe. Mindkét autó azonnal kigyulladt, és a Ferrari sofőrje, Tetsuya Ota másfél percre a lángok között rekedt. A lángokat egy versenytársa poroltóval fékezte meg, majd húzta ki a japánt. Ota arcán helyreállító műtéteket hajtottak végre. Versenyzői karrierjét nem folytatta.

3. 1903 Párizs-Madrid

Párizs- Madrid verseny
Az autók ugyan lassúak voltak, de ahhoz elég gyorsak, hogy öljenek

Ekkoriban még kevés szervezett verseny zajlott. A korai négykerekűekkel még a rövid távok is veszélyesek voltak, nemhogy egy 1300 kilométer hosszú túra. Több mint 300 lelkes induló vágott neki a versenynek, ezek közül azonban sokan tapasztalatlanok voltak. A szakaszok között nem volt kijelölt szerelőzóna, sőt külön időt sem szántak erre. Minden perc rohanás volt, meghibásodás esetén az út mellett szerelhettek a résztvevők. A mezőny fele kiesett, baleset, tűz, vagy valamilyen meghibásodás következtében. Legalább nyolcan életüket vesztették és rengetegen megsérültek.

4. 1982 Belga Nagydíj

Belga nagydíj halálos baleset
Gilles Villneuve fiát nem tántorította el a baleset, Jacques 1997-ben F1 világbajnok lett

Az 1982-es nagydíjon Zolderben Gilles Villneuve életét vesztette az időmérő edzésen. Pár perccel lefújás előtt Villeneuve Ferrarijában egy beláthatalan kanyarban ért utól egy lassabb autót. Az ütközés már elkerülhetetlen volt. A Ferrari a ráfutást követően kétszázas tempóval a levegőbe emelkedett, majd többszöri megpördülés után a földbe csapódott. Villneuve ülésével együtt kirepült az autóból és egy korlátnak csapódott. A baleset következtében nyaktörést szenvedett, később a kórházban halt bele sérüléseibe.

5. 1986 Korzika Rally 

Delta S4 Baleset
A Delta S4-ből mindössze a csőváz maradt

A 80-as években a B csoportos rallyautók új szintre emelték a sportágat. A végletekig könnyített, eszméletlenül erős versenygépek szinte nulla szabályozással indultak neki a szakaszoknak. Csak idő kérdése volt, hogy mikor jönnek csőstül a katasztrófák. 1986-ban a szűk korzikai szakaszon Henri Toivonen és Sergio Cresto súlyos balesetet szenvedett a Delta S4-ben. Az autó lesodródott a pályáról, majd tetőre érkezve egy szakadékba zuhant. Az autó azonnal kigyulladt. A felismerhetetlenségig roncsolódott Deltában a versenyzők életüket vesztették. A balesetet megelőzően Toivonen panaszkodott, hogy az autó túl erős. Az eset komoly lépés volt a B csoport megszűnése felé. Ezt megelőzően, a Portugál Rally tragédiája sem segített az ügyben.

6. 1977 Dél-afrikai nagydíj

Forma 1 Dél-Afrika
Pryce autója a következő kanyarban csapódott a falnak

A verseny 22. körében Renzo Zorzi autóján tűz ütött ki. Félrehúzódott a pályán, hogy a pályabírók segítségét kérje. Két pályamunkás is az autóhoz sietett, ám az éles helyzet közepette nem voltak elég körültekintőek. Az egyikük még épségben átért a mezőny többi része előtt, de Jansen van Vuuren, Tom Pryce autója elé szorult. A versenyautó szabályosan kettévágta a munkást. A helyzetet még tragikusabbá teszi, hogy Vuuren poroltója  Pryce fejének csapódott és szinte lefejezte. Mindketten a helyszínen meghaltak.

7. 1957 Mille Miglia

Mille Miglia baleset
A Ferrari a felismerhetetlenségig roncsolódott

A Mille Miglia Olaszország egyik legnagyobb és legnevesebb éves megbízhatósági versenye volt. A megmérettetésen mindenféle autó indult, kezdve a leglassabbakkal, hogy az utakat ne kelljen olyan sokáig lezárni. A futamra rengeteg érdeklődő látogatott ki, közút révén bárhonnan szemlélődhettek, szabályozásokról szó sem volt. A Mille Miglia végét jelentő versenyen két halálos baleset is történt, a súlyosabbikat Alfonso de Portago és navigátora Edmund Nelson szenvedte. A 200 km/h sebességgel haladó Ferrari egy durrdefekt következtében lesodródott az útról, majd a közönség közé csapódott. Kilenc néző, köztük öt gyermek azonnal meghalt. A két versenyző is a helyszínen életét vesztette, Portago testét kettészakadva találták meg.

8. 1955 LeMans

1955 LeMans baleset
Az LeMans-on történt események egy katasztrófafilm jeleneteihez hasonlítottak

A valaha volt legsúlyosabb versenybaleset 1955-ben történt, a LeMans 24 órás versenyén. Egy szerencsétlen boxkiállás során, Lanc Macklin lassuló autója a mögötte nagy tempóval érkező Pierre Levegh elé került. A nagy sebességkülönbségű ütközés után Levegh kocsija a levegőbe repült, egyenesen a nézőtér felé. Levegh az ütközés következtében kirepült a Mercedesből és szörnyethalt.  A magnéziumfelépítésű autó azonnal lángra lobbant. A szétroncsolt versenyautó és alkatrészei iszonyatos tempóval zuhantak a nézők közé, 84 ember vesztette életét és további 100 sérült meg. A pilóták között nem találtak kizárólagos felelőst, a szakértők a 30 éves pálya felépítését kritizálták, ami alkalmatlannak bizonyult ilyen gyorsaságú autók versenyeztetéséhez. A Mercedes 1989-ig kivonult a versenyzésből.

Kérj értesítést a legfrissebb hírekről:
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a
Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat