2022. február 18. | 08:58

A tulajdonosok váratlan, véletlenszerű, gyakran ismétlődő „fantomfékezésekről” számoltak be.

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) biztonsági vizsgálatot indított a Tesla járműveivel kapcsolatban, miután az elmúlt kilenc hónap során több mint 350 panasz érkezett hozzájuk, amelyekben a tulajdonosok „fantomfékezésekről” számoltak be, vagyis az autó fékei váratlanul és ok nélkül aktiválódnak az Autopilot vezetéstámogató rendszer használata során.

A biztonsági vizsgálat mintegy 416 ezer, 2021-2022 között gyártott Tesla Model 3-at és Y-t érint, amelyekben megtalálható az Autopilot. A panaszt bejelentők azt állítják, hogy miközben az Autopilot funkcióit, például az adaptív sebességtartó automatikát használják az autópályán, a jármű hajlamos váratlan és indokolatlan fékezésekre. Mindezt figyelmeztetés nélkül, véletlenszerűen és gyakran ismétlődően, egy út során akár többször is.

Tesla embléma
Fotó: Tesla

A mostani csak egy újabb fejezet a Tesla ellen folytatott hivatalos eljárások sorában, ugyanis az autógyártó járműveivel kapcsolatban az NHTSA jelenleg is folytat két biztonsági vizsgálatot. 

A hatóság többek között 580 ezer darab, 2017-2022 között gyártott Teslát vizsgál a „Passenger Play” funkció miatt, amely lehetőséget biztosított arra, hogy menet közben videójátékokkal lehessen játszani az autó központi képernyőjén. Emellett az NHTSA augusztusban indította azt az eljárást, amely ugyancsak az Autopilot rendszert vizsgálja, miután tucatnyi olyan eset történt, ahol a Teslák mentést végző járművekbe csapódtak. 

Az esettel kapcsolatos probléma mintegy 765 ezer Teslát érintett. A legtöbb baleset sötétedés után történt, összesen 17 ember sérült meg, egy pedig életét vesztette.

A legtöbb NHTSA vizsgálat egy előzetes értékeléssel kezdődik, amelyben az ügynökség mérnökei információkat kér be a gyártótól, beleértve a panaszokra, sérülésekre és garanciális igényekre vonatkozó adatokat. A gyártó ismertetheti véleményét az állítólagos hibával kapcsolatban és visszahívást kezdeményezhet. Az értékelés után az NHTSA vagy lezárja a vizsgálatot, vagy a következő szintre léphet.

Ha biztonsági jellegű hiba áll fenn, az NHTSA szerint az ügynökség felszólíthatja a gyártót, hogy rendeljen el visszahívást a problémát illetően. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója többször, nyílvánosan kritizálta az NHTSA tevékenységét és kifejtette, nevetséges, amit a hatóság vizsgálat címszó alatt művelnek.