2023. december 05. | 15:34

A Magyar Közlönyben megjelent információk szerint nem csak a taxisok vagy az autómegosztók lesznek jogosultak kedvezményes vásárlásra, ráadásul az eredetileg tervezettnél jóval több pénz áll majd rendelkezésre, de kinek?

A 2021-es lakossági e-mobilitás pályázat hatalmas sikernek bizonyult. Akkor csaknem hárommilliárd forintot osztottak szét 1234 pályázó között mindössze 2 nap leforgása alatt – pontosabban ennyi idő alatt fogyott el az említett keretösszeg –, így várható volt, hogy amennyiben új pályázat nyílik, szóljon az bárkinek is, azonnal feltüzeli a kedélyeket.

Októberben elhintette Szijjártó Péter, hogy ismét lesz program az elektromos autók elterjedésének támogatására, méghozzá 60 milliárd forint értékben, melynek fele a töltőhálózat fejlesztésére, másik fele pedig bizonyos cégek autóbeszerzésének támogatására jut majd. Akkor több adat nem látott napvilágot, azonban nemrég megkaptuk a hivatalos számokat.

2023. november 30-án ugyanis megjelent a Magyar Közlöny 171. száma, amiből kiderült, hogy kik és milyen összeget kaphatnak elektromobilitási támogatásra. Jó hír, hogy az eredetileg ígért 60 milliárd forint másfélszerese szerepel a dokumentumban.

Az egészen pontosan 90,1 milliárd forintot elérő keretösszeg alapvetően két részre osztható, az egyik továbbra is a töltőhálózat fejlesztésére irányul. Itt továbbra is az előzetesen ígért 30 milliárd áll majd rendelkezésre, a jogosultak köre pedig magyarországi vagy Európai Gazdasági Térségben (EGT-tagállamban) székhellyel, utóbbi esetén hazánkban legalább fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkező vállalkozások lesz.

A pénz másik része, az így duplájára (60 milliárdra) hízott összeg kétharmada, azaz 40 milliárd forint használható majd vissza nem térítendő támogatásként szintén magyar székhellyel, vagy EGT-országban székhellyel, de Magyarországon legalább fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkező vállalkozások e-autó beszerzésére. A maradék 20 milliárd kedvezményes kölcsönként szerepel a Közlönyben, méghozzá a flottaszolgáltató vállalkozásokra szabva.

Míg utóbbi a flottabeszerzésre vonatkozó kamattámogatott hitelre utal, addig előbbi ingyen pénzt jelent, és nem csak a flottaszolgáltatóknak. A dokumentumban ugyanis gazdasági társaságok és egyéni vállalkozások szerepelnek (a flottaszolgáltató vállalkozásokat kivéve), azaz gyakorlatilag bármilyen cég – vagy lényegében akár magánszemély, akinek cége van – jelentkezhet a jövőre induló támogatásra.

Meglepő lehet, de a teljes összeget az Európai Unió biztosítja, a magyar kormány nem tesz hozzá egy fillért sem. Így igazából nem jogos állami támogatásként említeni a pályázatot.

Depositphotos