2021. október 07. | 13:38

Megbomlott a kereslet-kínálat kényes egyensúlya.

A lítiumárak kezdenek az egekbe szökni, mivel a megugró kereslet miatt hiány van a kulcsfontosságú akkumulátor-alapanyagból. Ugyan a bányászok igyekeznek növelni a kínálatot, de nem tudják kielégíteni az elektromos autók gyártására átálló vállalatok igényeit.

A Benchmark Mineral Intelligence lítium-karbonát és -hidroxid indexe szerint az elmúlt évben több mint kétszeresére emelkedtek az árak. Az elektromos autókban használt anyagok iránti kereslet ugrásszerűen megnőtt a villanyautózás felpörgetése miatt.

A 2018-as csúcs óta tartó hosszas visszaesés miatt az ágazatban lassultak a beruházások, míg a koronavírus-járvány súlyosbította a kínálati korlátokat. A keresleti oldalon a zöld energiára való áttérés felgyorsította az elektromos járművek elterjedését, és a globális lítiumfogyasztás a BloombergNEF becslései szerint az évtized végére az ötszörösére emelkedik.

„Az árak emelkedése miatt várhatók bővítések a szektorban, amelyek segítenek a kínálat növelésében, hogy kielégítsék a keresletet. Ez szinte biztosra vehető. Viszont az is elképzelhető, hogy egy bizonyos ponton nem lehet elég lítiumot bányászni, ez esetben a villanyautók a tervezettnél lassabban terjedhetnek el a világon” – mondta Cameron Perks, az ausztráliai Melbourne-ben működő BMI ásványi anyagokkal foglalkozó elemzője.

Az árak az egész ellátási láncban emelkednek, a kínai lítium-karbonát ára két hónap alatt csaknem megduplázódott, a lítium-hidroxidé pedig több mint 70 százalékkal nőtt ebben az időszakban az Asian Metal adatai szerint. Ez nyomást gyakorol az akkumulátorgyártókra, akiknek más kulcsfontosságú alapanyagok, például a kobalt és a réz magasabb áraival is számolniuk kell.

A BNEF elemzője, James Frith ugyanakkor megjegyezte, hogy a gyártók mégis képesek lehetnek a magasabb költségek egy részét ellensúlyozni a gyártási folyamatok javításával, a selejt arányának csökkentésével és az olcsóbb akkumulátor-kémiai anyagokra való áttéréssel.