2023. december 14. | 11:10

Bizonyos tekintetben a Föld legmodernebb autóiról beszélünk, ám ez nem volt elég a hatóságoknak, így kikényszerítették, hogy a Tesla több mint kétmillió autóját hívja vissza, bár nem a szokványos módon.

Ugyan korábban pont a Teslánál akadt már visszahívás az önvezető rendszerrel kapcsolatban, azonban eddig még sosem hívták vissza olyan dolog miatt egyetlen gyártó teljes modellpalettáját, mint amiért most kétmillió Teslát. Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) ugyanis megvizsgálta az elmúlt évek Teslákkal kapcsolatos baleseteit, és megállapította, hogy legtöbbjük a vezetéstámogató rendszer – Autopilot – működése ellenére történt.

Ezzel a hivatal egyben azt állítja, hogy a rendszer nem működik megfelelően, mivel fals biztonságérzetet ad a vezetőnek, aki ezért az esetek többségében nem figyeli az utat és a forgalom résztvevőit, így nem tud időben beavatkozni, amikor valami hirtelen mégis történik. Szerintük az Autopilot (Full Self Drive – FSD) továbbra is igényli a sofőr figyelmét, ezért nem elég biztonságos a használata.

A Tesla részéről ez több mint kétmillió modell visszahívását jelenti, melynek a cég eleget is tesz, de nem akárhogyan. A szóban forgó probléma ugyanis szoftveres, az ilyen jellegű dolgokra az amerikai vállalat pedig már régóta távolról frissíthető (Over The Air – OTA) módon reagál.

Most is így megy majd végbe a visszahívási folyamat, tehát az ügyfeleknek nem kell bemenniük a szervizbe vagy egy szalonba. Arról egyelőre nem tudni, hogy milyen megoldással rukkolt elő a gyártó – elképzelhető, hogy az Európában kötelezővé tett módon vezetés közben bizonyos időközönként ellenőrzi az autó, hogy a sofőr fogja-e a kormányt vagy lehet, hogy csak egy figyelmeztető szöveget jelenít meg beindításkor.

A Tesla viszont továbbra is azon a véleményen van, hogy vezetéstámogató rendszere egyértelműen javítja a biztonságot. Az ő felméréseik alapján temérdek veszélyes helyzetet került már el az Autopilot, amit a sofőr egyáltalán nem vagy nem időben vett észre.

Persze tökéletes önvezető rendszer még nem létezik, hisz amíg emberek cselekszenek kiszámíthatatlanul a gépek között, addig nincs az a programozó és hardver, ami képes lenne minden veszély kiküszöbölésére. Elon Musk ennek ellenére idén korábban azt nyilatkozta, hogy hamarosan a 4-es és akár 5-ös szintű önvezetésre is képesek lesznek új autói.

Az Autopilot rendszer egyébként már minden újonnan eladott Tesla alapfelszereltségének része, habár használata nem kötelező, a sofőr dönti el, él-e a lehetőséggel. A sok hibával rendelkező béta verziót még 2016 végén mutatta be a gyártó, a közben eltelt 7 év alatt nagyot fejlődött, de úgy tűnik, még bőven van hova…

Tesla