2022. szeptember 04. | 10:30

Az eVito a zéró helyi károsanyag-kibocsátásban kiválóan teljesít, a többi már a ti dolgotok.

Megsüvegelendő teljesítmény a Mercedestől, hogy az eredetileg belső égésű motorral készülő, harmadik generációs Vitóból használható elektromos autót faragtak. Használható, de többnyire városi környezetben, hiszen a 60 kWh-s akkucsomaggal nagyjából 300 kilométeres hatótávot ígér. Sajnos nem alakult úgy a teszthét, hogy rendesen megpakolva közlekedjek vele, viszont a Szekszárd-Budapest távot 110 km/órás tempóval kétszer is stresszmentesen sikerült abszolválni.

 

A személyszállító EQV 100 kWh-s akkucsomagjához hasonlóan itt is a két tengely közé tették az energiatárolókat, a hajtás többi eleme a megszokott helyre került. Így tud a 3200 mm-es tengelytávú furgon 6 köbméteres rakteret kínálni, a belső 229 centis hosszal, 168 centis szélességgel és 140 centis magassággal. A pakolást megkönnyíti a jobb oldalon található tolóajtó és a feláras, 180 fokban két oldalra nyíló hátsó ajtó.

 

A 116 lóerős, 360 Nm-es maximális nyomatékkal rendelkező villanymotor az első kerekeket hajtja, és őszintén szólva a városok rajtoló bajnoka sem lesz az eVito, az autópályás előzésekről nem is beszélve, főleg, hogy 120 km/h a végsebessége. 2,4 tonna, 832 kilónyi árut tud magával cipelni, a megengedett össztömeg 3,2 tonna.

 

A rekuperáció mértékét precízen lehet állítani, sőt két Eco és Comfort üzemmód között is lehet válogatni. Ha ráérzünk az erőteljes motorfékre, egy pedállal is elvezethető a furgon -  persze 800 kilóval a hátunk mögött már nagyobb teher hárulna az üzemi fékre. A töltés 11 kW-os váltóárammal 6,5 óra, egyenárammal maximum 50 kW-tal történhet, utóbbi esetében akár 50 perc alatt elérhető a 80%-os töltöttség.

 

Egy munkás autó belterétől ne várjunk sokat, könnyen takarítható, rideg műanyag burkolatokat kapunk, van viszont egy 7 colos érintőkijelző, félautomata klíma 600 000 forintért, sőt még tolatókamera is, ami azt hiszem elkél egy ilyen hosszú autónál. Tárolókból nincs hiány, bár a műszerfal alján lett volna még hely további réseknek, nem beszélve a fej feletti rekeszekről. A feláras, vezető oldali komfort ülést nem nevezném hosszabb távon kényelmesnek, ráadásul állításának az elválasztó fal határt szab, személy szerint tudtam volna még hátrébb tolni. Az viszont biztos, hogy egy 180 centi alatti sofőr is mindent látni fog a magaslatból, a lehajtható könyöklőért pedig jár a piros pont.

 

Az eVito azoknak a vállalkozásoknak érheti meg, akik napi 200 kilométernél többet nem terveznek menni városon belül, ugyanis megpakolva, rendesen tiporva könnyedén megeszi a 30 kWh-t. Finoman használva 22-26 kWh között alakult az étvágya a teszthét alatt. Nem árthat némi napelemből táplálkozó töltőpont, ami mindig kéznél van a nap végén, és az sem utolsó szempont, hogy tudunk-e vele menni annyi kilométert, hogy megérje 5-6 év után a 7-8 milliós felárat a dízel Vitóval szemben. Ugyanis alapáron nettó 14,8 milliótól vásárolható meg az eVito, a tesztautó ára néhány extrával nettó 17 millió, bruttó 21,6 millió forint.

Mercedes-Benz eVito 60 kWh FWD (2022)

  • Akkumulátor méret: 60 kWh
  • Max. teljesítmény: 116 LE
  • Max. forgatónyomaték: 360 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 5140/1928/1932 mm
  • Tengelytáv: 3200 mm
  • Saját tömeg: 2368 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 25,4 kWh / 100 km
  • Tesztfogyasztás: 26 kWh /100 km
  • CO2 kibocsátás: 0 g/km
  • Végsebesség: 120 km/h