2022. augusztus 30. | 13:05

Gusztusos, kényelmes és hatékony a DS 4 – a prémium csomagolásnak azonban ára van.

2016 óta önálló márkaként fut a DS, ám a legtöbben mégis Citroënnek nézik legújabb modelljeiket. Röviden, tömören tehát: a DS típusjelölés 1955-ben jelent meg az 1975-ig gyártásban lévő, korát jócskán megelőző Citroën DS-en. A déesse elnevezés - franciául istennőt jelent - 2010-ben tűnt fel újra a Citroën DS 3, DS 4 és DS 5-ön, majd hat évre rá két szabadidő-autóval indították el a konszern dedikált luxusmárkáját. A DS 3 és DS 7 után a mondhatni második generációs DS 4 E-Tense-t teszteltük, konnektoros hibrid hajtáslánccal.

 

A Stellantis-csoport továbbfejlesztett, EMP2-es platformjára épül a DS 4, ahogyan a nemrég nálunk járt Peugeot 308 PHEV SW is. Igen, jól sejted, műszaki szempontból gyakorlatilag semmi meglepő vagy kimagasló tudás nem társul a DS 4-hez, csupán a dizájn és néhány plusz extra teszi különlegessé.

 

Megjelenés szempontjából kihozták a maximumot a kompakt, alapvetően Citroën C4-es méretekkel rendelkező autóból, hiszen meglehetősen szélesnek és a crossoveres sziluetthez képest laposnak tűnik: 4400 mm hosszú, 1866 mm széles és 1470 mm magas.

Megannyi határozott vonal metszi a kasztnit, szigorú tekintetet kapott a mátrix-LED fényszórókkal, a hátsó lámpatestek rombusz mintázata kifejezetten ütősre sikerült. A tesztelt Cross verziót fényezetlen fekete elemek tarkították és tetősínt, valamint egyedi, 19 colos kerekeket kap és persze nem maradhatnak el a karosszériába elbújni képes, külső kilincsek.

 

A beltérben is a rombusz minták túlsúlya érezhető, a kormány mögött egy 7 colos digitális műszeregység van, középen egy 10 colos érintőkijelzőt nyomkodhatunk. Maradt néhány dedikált gomb, de például a klíma vezérlésének nagy részét kénytelenek vagyunk a kijelzőn végezni, sőt a DS-ekben egy kisebb kijelző kerül még a menetválasztó gomb elé, ahová saját ízlésünk szerint programozhatunk menüpontokat.

Az anyaghasználat tök oké, bár a zongoralakkot Alcantarára cseréltem volna. A hátsó sor bunkerszerű kialakítása nem éppen felemelő, ráadásul a lábtér is szerény, ahogyan a plug-in hibrid hajtás miatt 390 literesre szűkült csomagtér is, ami a hátsó üléstámlák lehajtásával 1190 literre bővíthető.

 

A konnektoros hajtáslánc fő eleme az 1,6 literes, négyhengeres, turbós benzinmotor 180 lóerővel és 250 Nm-es maximális nyomatékkal. Ennek egy váltóházba épített, 110 lóerős, maximálisan 320 Nm leadására képes villanymotor képes besegíteni. A 12,4 kWh-s akkucsomag jóvoltából 40-45 kilométeres tisztán elektromos hatótávot teljesít a DS 4, ami a hétköznapokban jelentős spórolást eredményez, már amennyiben minden nap feltöltött akksival indulunk neki a napnak. 15-17 kWh-t fogyaszt áramból, ha a benzinmotort használjuk el van 7 literrel, a kettő kombinációval viszont nem lehetetlen a 3-4 literes átlag.

 

Jó minőségű aszfalton rendkívül csendes a DS 4, az úthibákat azonban a vártnál zajosabban veszi az alapvetően lágyra hangolt futómű. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros a rendszer hidraulikus lengéscsillapítással. A konszerntársakkal ellentétben a DS 4 éjjellátó funkcióval is rendelhető, ami 200 méterre előre érzékeli előttünk a gyalogost, biciklist vagy éppen a szarvast.

 

10,8 milliótól indul a DS 4 az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorral, az 1,5 literes dízelt 11,8-tól, a plug-in hibrid változatot 15,4 milliótól vihetjük haza. A Cross Rivoli felszereltség a csúcsot jelenti, itt már 180 és 225 lóerős benzines kivitelek is elérhetők, a PHEV változat ára 18,5 millióra kúszik fel, a tesztautót viszont 21,2 millióig extrázták.

Aki tehát egy igazán egyedi megjelenésű francia autót szeretne kizárólagos extrákkal, annak az alap benzin- vagy dízelmotorral szerelt DS 4 jó választás lehet. Persze ha van mit a tejbe aprítani a konnektoros változat sem elvetendő, de ennyi pénzért lehet a már említett 308 SW-t választanám hasonló menetteljesítményekkel és jóval nagyobb csomagtérrel.

A Citroën DS-ről készült videónkat itt találod:

DS 4 E-TENSE Cross Rivoli (2022)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Benzinmotor max. teljesítménye: 180 LE
  • Benzinmotor max. forgatónyomatéka: 250 Nm
  • Villanymotor max. teljesítménye: 110 LE
  • Összteljesítmény: 225 LE
  • Max. forgatónyomaték: 360 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4400/1866/1490 mm
  • Tengelytáv: 2675 mm
  • Saját tömeg: 1653 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 1,4 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 32 g/km
  • Végsebesség: 233 km/h
  • 0-100: 7,7 s