2022. február 03. | 14:48

Haszonjárműként sem hanyagolja el utasait a Land Rover Defender, a két köbméteres zárt raktér pedig meglehetősen nagy mozgásteret enged.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Land Rover Defender Hard Top 110 3.0d 2022
Előnyök
kiváló tereptulajdonságok
kényelmes légrugós futómű
erélyes sorhatos dízel
3,5 tonna vontatókapacitás
kulturált beltér
Hátrányok
„csak” 800 kg-os terhelhetőség
magas indulóár

Nem csak terhelhetőségük, tereptudásuk miatt kedvelik a vállalkozások a pickupokat, hiszen az aktuális felhasználói elvásároknak megfelelően vagány külsővel, személyautós, komfortos beltérrel is hozzájuk lehet jutni a fapados változatok mellett. Az ÁFA visszaigénylésének lehetősége pedig külön öröm minden cégvezető számára.

Mi történik azonban akkor, ha valójában nincs is szükséged platósra, de jó volna, ha a terepen nem hagyna cserben a cégautó és kéne a hely is? A Suzuki Jimny haszonjármű kivitele apró felderítő autónak alkalmas csupán, a szintén alvázas Land Cruiserből és a Ssangyong Rextonból nincs melós kivitel – marad tehát a Land Rover Defender Hard Top.

land rover defender hard top teszt

Ford Ranger, Toyota Hilux, Isuzu D-MAX, Ssangyong Musso Grand, Nissan Navara, Mitsubishi L200, ezek mind-mind négyhengeres dízellel kaphatók, talán az Amarok V6-os dízele tudná felvenni a versenyt a Defender sorhatosával, de előbbi jelenleg nem kapható itthon. Komfort terén azonban egyik pick-up sem múlta felül a Hard Topot, ez kiderült számomra a teszthét alatt. De vajon a 15,7 milliós nettó bevezető árával versenyképes lesz a hazai piacon?

A modern terepjáró megtestesítője

Külcsínt tekintve semmivel sem tűnik kevesebbnek a luxi Defendernél a haszonjármű változat, a szemfülesek azonban a fehér lemezfelniből sejthetnek valamit. Annyira jól sikerült a 21. századi környezetbe átülteni a klasszikus bakancsformát az oldalsó levegőnyílásokkal, a kamu koptatóval a motorháztetőn, hogy cseppet sem tájidegen számomra a lemezfelni, sőt, egyenesen jól áll neki.

Az áruszállító kivitel kizárólag a hosszított, ötajtós, 110-es méretben érhető el, a hátsó, oldalsó ablakok paneljeit levehetjük és cégünk logójával díszíthetjük. A sötétített üvegek az alapfelszereltség részét képezik, 11 karosszériaszín közül lehet választani, nyitható tetőablak és panoráma napfénytető azonban nem rendelhető. A padlólemezt megerősítették a lakossági változathoz képest, az autó alja egyébként teljes haspáncélt kap a terepen szerzett sérülések elkerülése végett.

land rover defender hard top teszt

Kell ennél több?

Az autóipari trendek a Defender Hard Tophoz hasonló haszonjárműveket is behálózták, a felhasználó pedig joggal várhatja el, hogy az autóban digitális kijelzők, okostelefon csatlakozási lehetőség, USB-portok, kellemes tapintású anyagok és masszív összeszereltség fogadja.

Az S, tehát közepes felszereltségű tesztautó ezeket mind-mind hozza a tartósságot sugalló, műbőrbe varrt műszerfallal, a mosható, műanyag borítással a padlón és az éles képpel rendelkező, reszponzív kezelőfelülettel az érintőkijelzőn. A fizikai gombok a menetválasztó kar köré zsúfolódtak, így könnyen megjegyezhető, hogy mit, hol kell keresni. Ötletes megoldás még, hogy a kormányon található kezelőgombok világítva jelzik, hogy éppen melyikük használható a műszercsoport kijelzőjén szörfölve.  

land rover defender hard top teszt

A bőr borítású kormány és a szövet ülések is fűthetők, előre-hátra manuálisan, a háttámlát azonban elektromosan lehet állítani – a deréktámasz viszont nagyon hiányzott belőle. Elméletben három személy elfér elöl, bár a középső kakasülőre senkit sem száműznék.

Ennek a támláját lehajtva két pohártatót, két USB-C csatlakozót és két szivargyújtót kapunk, könyöklésre a puha, külső felület alkalmas lehet, bár ilyenkor túl közel van az utashoz, így nem a legkényelmesebb. Hiába a válaszfal mögöttünk, hely akad benne bőven, szemmértékkel megállapítva akár 190 centis sofőr is kényelmesen hátra tudja tolni a vezetőülést.

land rover defender hard top teszt

Az oldalra nyíló, pótkereket hordozó csomagtérajtó feltárásával egy 2059 literes raktér tárul elénk – ez az alsó, kulccsal zárható rekeszekkel együtt értendő. Két oldalról hozzáférhető, megvilágított padló alatti tárolórekeszeket találunk a második üléssor lábterének helyén. A kisablakok felül megmaradtak, de plusz világítást, kis hálókat és rögzítőfüleket kapott a Hard Top kivitel, a vonóhorgot is itt gombnyomásra hathatjuk ki.

Hasznos még a válaszfalon található négy darab kampó, amik ruhafogasként remek szolgálatot nyújtottak. A gumírozott extra borítás nem csak a tárgyak csúszkálásától óv meg, de az alatta lévő műanyagot is védi. Papíron 800 kilót pakolhatunk be hátra, ez valamivel elmarad a pick-upok 1000 kilós terhelhetőségétől, azonban a Hard Top sokoldalúságat jelzi, hogy egy EUR raklap könnyedén elfér hátul.

land rover defender hard top teszt

Csak a sorhat!

A Defender Hard Top kizárólag az Ingenium motorcsalád 3,0 literes, sorhatos, lágy hibrid rendszerrel kiegészült dízelével kapható, ami számomra nem volt újdonság, hiszen volt már alkalmam kipróbálni a frissített F-Pace-ben. Halkan és kiegyensúlyozottan jár, az autó karakteréből fakadóan kevésbé éri meg forszírozni, de ha a helyzet úgy kívánja, azonnal képes reagálni a nyolcfokozatú ZF automata váltón keresztül és ellentmondást nem tűrően bőg fel, kellemes orgánummal.

Ez a gyengébbik változat 250 lóerőt és 600 Nm-es maximális nyomatékot teljesít, ami a teszthét alatt minden élethelyzetben elégnek bizonyult, aki viszont többre vágyik, az választhatja a 300 lóerős, 650 Nm-es változatot.

land rover defender hard top teszt

Volt már alkalmunk a négyhengeres dízellel tesztelni a Defendert, ami szintén elégségesnek tűnt, de a 170 Nm-nyi előny igenis számít egy 2,3 tonnás haszonjármű esetében, amivel akár 3,5 tonnát is vontathatunk. Országúton, autópályás meglódulásnál sem kell félteni a Defendert, hiszen 8,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, végsebessége pedig 188 km/h.

Óra szerinti 130-as tempónál 10 literrel érdemes számolni, efelett már a szélzaj is kellemetlenné válik, hiszen a homlokfelület sem éppen a tempós haladásnak kedvez. Vegyes használatban sem vállalhatatlan a 11 literes fogyasztás, hiszen az említett platósok és a Land Crusier-Rexton páros is hasonló mennyiséget kér.

land rover defender hard top teszt

Azt még fontos megjegyezni, hogy az alig 8000 kilométert futott autó már megfordult a szervizben ékszíj problémák miatt. A szervizlátogatás után sem szűnt meg az állandó ékszíjhang, sőt hidegen az autó kis fordulaton, állandó sebességnél rángatásra volt hajlamos, azonban amikor elérte az üzemi hőfokot, teljesen kisimult. Elképzelhető, hogy a lágy-hibrid rendszer hibásodott meg egy erőteljes terephasználat után?

Tudtad-e?

A Defender Hard Top szabad hasmagassága 291 mm, gázlómélysége 900 mm, terepszögei 38, 28 és 40 fokosak.

Légrugós autóval dolgozni? Álomszerű!

A klasszikus, alvázas felépítést elhagyta az új Defender, helyette egy borzasztó merev önhordó karosszériát kap, amihez acél bölcsőn csatlakozik az elöl MacPherson, hátul multilink futómű. Alapváltozatban tekercsrugókkal, felárért légrugókkal érkezik a Hard Top, aminek köszönhetően akár 7 centit is emelhetünk a hasmagasságán, ilyenkor a 90 centis vízben gázolás sem akadály.

Persze van felező és lejtmenetvezérlő, hátul és középen önzáró differenciálmű, elöl pedig a kerekek fékezgetésével keres magának tapadást. A modern kor terepjárójában nem kell küzdenünk a méretes, nehezen mozgó terepváltó karokkal, az autó egy megfelelő AT-s gumival mindent megold magától, csupán a megfelelő üzemmód kiválasztása a feladatunk.

land rover defender hard top teszt

Hardcore melós autóként elképzelhető, hogy a tekercsrugós változat tartósabbnak bizonyul majd, de aszfalton biztos, hogy nem lesz olyan kényelmes, mint a légrugós kivitel. Lágyan ringatózó, ballisztikus zselében történő haladásra a nehéz autók képesek, így a 2,3 tonnás Hard Top is egészen gyengéden érezteti velünk a magyar úthálózat hibáit – mintha nem is egy munkásautóban utaznánk.

Ár és összegezve

A Land Rover Defender Hard Top mondhatni fekete bárányként jelent meg a melósautók piacán. A sorhatos motor, az egyedi külső, a minőségi beltér, az opcionális légrugó mellette szól, azonban csak három személyt szállíthatunk vele, ellentétben a duplakabinos pickupok öt ülésével, és a teherbírása is elmarad a platósokétól - bár jól tudjuk, Magyarországon annyit bír egy autó, amennyi ráfér.

Ford Rangert nettó 7,5-től, Hiluxot 9,2-től, D-MAX-ot 8-tól, Musso Grandot 8,3-tól, Navarát 8,9-től, L200-at 6,6-tól vásárolhatunk, a Defender Hard Top nettó bevezetőára azonban 15 690 000 forinttól, az erősebb motorral pedig 18 490 000 forinttól indul, szóval bőven meg kell fizetni a fent említett előnyöket.

A Land Rover Defenderről készült tesztvideónkat itt találod:

Land Rover Defender Hard Top 110 (2022)

  • Lökettérfogat: 2996 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 249 LE
  • Max. forgatónyomaték: 600 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 5018/1996/1967-1972 mm
  • Tengelytáv: 3022 mm
  • Saját tömeg:2392 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 9,6 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,5 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 251 g/km
  • Végsebesség: 188 km/h
  • 0-100: 8,3 s