2022. január 27. | 15:37

Ugyanazt a nótád fújod, de mégis más vagy, mint a többiek. Ja, és legalább nem kap el a pánik, ha be kell ülnöd hátra.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW M440i xDrive Gran Coupé 2022
Előnyök
ízléses forma
ötajtós kialakítás
sokoldalú, adaptív futómű
sorhatos motor
ügyes váltó
Hátrányok
hátul szűkös fejtér
1,9 tonnás önsúly
magas ár

Egyszer csak akad egy szabadnapom, amit otthon, pihenéssel tölthetnék, majd feleszmélek, hogy épp áll egy második generácós Gran Coupé a ház előtt. Céltalan autózás, mint pihenés? Miért ne! Zseniális, hogy egy egész napot eltöltve ebben a kocsiban kipihentem szállok ki belőle, a sorhatos motor karaktere, a benne rejlő potenciál pedig a cseresznye a habcsókon.

Azonban az igazián nagy fícsör a két hátsó ajtó és a hamarosan érkező elektromos verzió, amit ha majd egy kalap alá veszünk a belső égésű motorral szerelt változatokkal, akkor nem lesz nehéz dolga a 2014 óta jelen lévő első generáció közel 400 darabos eladási statisztikáit megdöntenie hazánkban.

bmw 440i gran coupé teszt alapjárat

A jövőnek tervezve

Kevés olyan modell létezik még 2022-ben, ami szedán, kombi, kupé, kabrió és ötajtós kupé kivitelben is elérhető. Igen, ehhez az azonos műszaki alapra épülő és azonos technikát alkalmazó 3-as és 4-es BMW-t egy modellnek kell tekintenünk. A különbség a sokat vitatott vesékben keresendő, hiszen a 3-as széria még a szolidabb, fektetett veséket hordozza magán, az M3-as azonban szintén szemfogakat villant elöl.

A 4-es Gran Coupé orra semmiben sem tér el a Coupé kialakításától, ugyanúgy megvannak a zárható-nyitható lamellák, a keskeny, lézeres megoldást alkalmazó fényszórók, az M Sport csomag sportosra szabott lökhárítói elöl-hátul fekete betétekkel slankítják a formát. Manapság minden valódi kipufogóvégért könnycseppet érdemes hullatni – a Brooklyn szürke M440i esetében egy százas zsepit elhasználtam örömömben. Ízléses a filigrán légterelő a csomagtérfedélen, a szélesebb küszöbtoldatok, ráadásul valódi célt szolgálnak a légáteresztők az első sárvédők alján.

bmw 440i gran coupé teszt alapjárat

A kétajtós kupéhoz képest az ötajtós 1,3 centivel hosszabb, a tengelytávba pedig plusz 4 centit toldottak. A tetővonal lágyabb esést kapott a hátsó fejtérnek kedvezve, de nehogy azt higgyük, hogy annyi hely lesz benne, mint mondjuk a kombi 3-asban. Az elődmodellhez képest persze nőtt az autó 143 milliméterrel, 27 millivel szélesebb és 53-mal magasabb, a tengelytáv pedig 46-tal gyarapodott.

Az arányai számomra hibátlanok, még úgy is, hogy a tervezés során fejben kellett tartaniuk a mérnököknek, hogy ebből fog készülni tisztán elektromos i4, tehát az akkumulátorok elhelyezésére is gondoltak. Az ajtók síkjába húzott, felfelé mozgó kilincseket csak a Gran Coupé kapja meg, bár használatuk kevésbé előnyös, a légellenállást valamelyest csökkentik a 0,26-os alaktényezővel rendelkező autón, amin az alap 17-es felnik helyett 20 colos M Performance kerekek villogtak, potom 1,2 millióért.

Egyen beltér, mégis beválik

Nem is olyan rég mutatkozott be itthon is az újdonsült 2-es Coupé, aminek a beltere egy per egy a 3-as, 4-es szériából lett átemelve, a maga minőségi anyaghasználatával, masszív összeszereltségével. Egy jó darabig tehát ezzel a kialakítással kell beérjük, már ha nem az elektromos i4-et vagy az iX-et választjuk, amikben porotherm tégla méretű kijelző fogad középen és a klímapanel gombjait sem találjuk már.

Az M440i Gran Coupéban található 10,25 colos, ízlésesen integrált központi egység és a fizikai gombok sokkal inkább kedvemre valók. Az infotainmentbe sem tudok belekötni, mindig veszi a lapot, a vezeték nélküli Apple CarPlay-től sem jön zavarba, hibátlan a 3D-s parkolókamera minősége, a gesztusvezérlés kikapcsolása azonban az első dolgom volt.

bmw 440i gran coupé teszt alapjárat

Könnyűszerrel került a tesztautóba a 9 millió forintnyi extra, a 334 000 forintos M Sport üléseket mondjuk ki nem hagynám, hiszen remekül személyre szabhatók, alacsony üléspozícióban az oldalamat, derekamat támasztva kiválóan tartanak és a keményebb tömés ellenére sem lesznek kényelmetlenek hosszú távon.

A Gran Coupé előnyeit nem éppen a hátra történő be- vagy kiszállásnál fogjuk élvezni, azonban a lábnak akad bőven hely, a fejnek már kevésbé, viszont 185 alatt senkinek sem kell panaszkodnia. A hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthetők és a fejtámlák is külön lehajthatók, erre szükség is van, mert szűk keretek között mozog a hátsó ablakon való kikandikálás. A hátsó szélvédővel együtt nyíló csomagtérfedél alatt egy 470 literes teret kapunk, ami akár 1290-re is bővíthető és a szinte sík padlós elrendezés miatt egészen jól pakolható.

Legyen sorhat!

A BMW közepes méretű Gran Coupéja a négyhengeres, 184 lóerős 420i-vel kezdi a sort, a 430i 245 lóerőt tud, dízel fronton pedig a 190 lóerős 420d található egyelőre, ezt összkerékhajtással is választhatjuk. A jelenlegi csúcsmodell a 3,0 literes, sorhatos, feltöltött B58B30-as kóddal rendelkező motort kapja 374 lóerővel és 500 Nm-rel, kizárólag xDrive összkerékhajtással.

Tudtad-e?

A 1015 Nm-rel és 619 lóerővel érkező BMW i40 M60 tisztán elektromos, ötajtós kupé 2022 júliusától lesz elérhető Magyarországon.

bmw 440i gran coupé teszt alapjárat

A csúcsnyomaték 1900-as és 5000-es fordulat között jelen van, ennek fenntartásában a 48V-os lágy hibrid rendszer segíti, aminek a 11 lóerős elektromotorját a váltóházba építették. De nem csak alulról segíti a motort, a start-stop rendszert feltünés nélkül működteti, sőt a domborzati viszonyokhoz alkalmazkodva, kigurulásnál, lejtőn észrevétlenül kapcsolja vitorlázó üzemmódba az autót.

A motor kiegyensúlyozott karaktere és a nyolcfokozatú ZF automata váltó hiábatlan működése mellett sem szabad szó nélkül elmenni. Manuális váltó sajnos nem kérhető hozzá, ahogyan az újonnan érkező 2-es kupéhoz sem, ugyanis olyan kis igény volt rá az elmúlt években, hogy nem érte meg a kínálatban tartani.

Egyszerre GT és játszótárs

Azt nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a négyhengeres BMW-kből teljesen kiveszett volna az élmény, hiszen a 430i Coupéval is hatalmasat autóztunk a Mátrában. A vezetés élménye azonban a sorhatos motornál teljesednek ki: a Gran Coupé egyszerre remek utazó autó, de ha kell gombnyomásra hegyes játékautóvá válik.

A közel 1,9 tonnás súlyt is ügyesen maszkolja el, bár tény, hogy sosem lesz egy MX-5. Villámgyors a váltó, a gázpedál milliszekundumok alatt továbbítja a jelet a mélyről ébredő motornak, ami sosem akar elfogyni, hiszen alulról tol, 5000 felett pedig még örömmel forog.

bmw 440i gran coupé teszt alapjárat

Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű az eddigi modellekben is remekül vizsgázott, 202 000 forintért az adaptív M futómű szinte ajándék – ezt semmiképp nem hagynám ki. Az M-fékrendszert és az elektronikusan vezérelt, önzáró hátsó differenciálművet és a váltózó áttételű kormányt nem is tudnám, mert ezek alapból járnak az M440i-hez.

Az adaptív futómű sokoldalúságot kölcsönöz az autónak, meglepő volt, hogy Comfort módban még a 20-as kerekek ellenére is rendkívül ügyesen mozogta ki az úthibákat, nagyobb tempónál a keresztbordák sem jelentenek számára kihívást. Nincs ugyan dupla üvegezés és a keretnélküli ablakok sem éppen a tökéletes csendet szolgálják, de autópálya tempónál is pihentető csend honol az utastérben, óra szerint 140 km/óránál mindössze 2000-et forog percenként a főtengely, ilyenkor 9-10 literrel érdemes számolni, országúton azonban hozható a 8 literes átlag is.

Ár és összegezve

Lehet, hogy van szebb orrú GT a piacon, lehet, hogy van nagyobb és gazdaságosabb, én mégis úgy gondolom, manapság már minden olyan autónak örülni kell, amiben hat henger dolgozik. A prémium szegmens minden finomságával átitatva, az egyik legjobb kompromisszumot jelentő motorral és megannyi extrával 29 millióig tolták fel a tesztautó árát, ami valójában 21,8-tól indul.

Vehetünk 420i Gran Coupét 15,6 milliótól is, de abban sosem lelünk ilyen mértékű adrenalint, igaz, a fennmaradó összegből és a karbantartásokon megspórolt pénzből futhatja egy másik élményautóra. Elegancia, vezetési élmény, helykínálat – ezeket vegyítené az M440i Gran Coupé, és nagyon úgy néz ki, hogy sikerül neki.

A BMW 430i Coupé tesztjét itt találod:

BMW M440i xDrive Gran Coupé MHEV Steptronic (2022)

  • Lökettérfogat: 2998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 374 LE
  • Max. forgatónyomaték: 500 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4783/1852/1442 mm
  • Tengelytáv: 2856 mm
  • Saját tömeg: 1825 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 8,5 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,1 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 194 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 4,7 s