2022. augusztus 25. | 12:30

Az M-es BMW, amit a gyártó sem akart igazán sportosra faragni.

A BMW iX elektromos divatterepjárója a benzinvérűek számára meglehetősen ellenszenves termék, ami többnyire a megjelenésének köszönhető. Ám első ránézésre nem illik ítélkezni, erre Berci kollégám volt a legjobb példa, aki hosszabb iX 50-es tesztünk alkalmával belátta, hogy fenntartásai ellenére egy hatékony, kényelmes, stabilan működő járműről van szó. A 326 lóerős 40-es, és az 523 lóerős 50-es modell után most megérkezett az M60-as csúcsváltozat, ami felfoghatatlan számokkal dobálózik, mégsem lesz valódi M-es BMW.

bmw ix m60 alapjarat

Kezdjük a nyomatékkal: 1015 Nm érhető el alapból, de ha Sport+-ban alkalmazzuk a Launch Control funkciót, akkor 1100 Nm leadására lesz képes a két szinkronmotor. A Performance Teslákhoz hasonló, 110-120 km/h-ig tartó folyamatos tolással nem igazán tud mit kezdeni az ember teste, elképesztő élmény megtapasztalni ezt a fajta gyorsulást. De hogy ne legyen annyira egyhangú, az iX kiber-V8 hanggal próbálja imitálni a belső égésű motor hangját, sőt a fék- és gázpedál együttes taposásakor az egész autót beremegtetni, ezzel fokozva az érzést. Művi megoldás, de a laikus utasoknál biztosan beválik majd.

bmw ix m60 alapjarat

Az iX alumínium térváza szénszál-erősítésű műanyag elemekből építkezik, mégis 2,6 tonna felett van az önsúly, ám ennek ellenére 3,8 másodperc alatt teljesíti a 0-100-as sprintet, a végsebessége a két „alapmodellel” ellentétben 250 km/h, maximális teljesítmény 619 lóerő. Ha eljutnél vele egyszer a német autópályáig és csúcssebességről lassítanál, akkor képes 220 kW-os visszatermelésre. Ez persze rövid intervallumokban érhető, a hétköznapi használtaban viszont sokkal hasznosabb az adaptív rekuperáció, amit magabiztosan és finoman végez az autó – már ha ebben a módban használjuk.

bmw ix m60 alapjarat

Okos visszatermeléssel akár 561 kilométert is megtehetünk vele WLTP szerint, a valóságban viszont a 400-450 kilométer a reális. Ezt már igazán élhető értéknek gondolom, ráadásul országúton hajtva, fittyet hányva a gazdaságosságra sem ment 26 kWh fölé a fogyasztása, és autópályás tempónál is roppant csendes, kellemes utazóautó. 5-40%-os töltöttség között 180-190 kW-os töltésre is képes, így nagyjából 35 perc alatt feltölthetjük a nettó 105,2 kwH kapacitású, 640 kilós akkucsomagot, ami ugyanaz, mint a 40-es és 50-es modellekben. Szomorú tény viszont, hogy váltóáramról csupán 11 kW-tal tölthető és plusz pénzért sem fejleszthető 22 kW-ra ez a képessége.  

bmw ix m60 alapjarat

Van tehát aktív kormányzás, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros adaptív, légrugós futómű, 619 lóerő és akár 1100 Nm-es nyomaték, azonban az iX M60-as beltere továbbra is egy kellemes szivarszobára hasonlít - sokkal inkább pihentető utazásra invitál, mint sem versenypályás adrenalin adagok fogyasztására. Nem kérhető sportkormány, sportülés, cserébe kényelmes, szellőztethető fotelek fogadnak – igaz az általunk tesztelt autó anyósülésébe nem jutott aktív oldaltámasz és masszázsfunkció sem. Viszont olyan apróságokra is gondoltak a tervezők, mint a klíma által hűtőtt, vezetéknélküli telefontartó, vagy a mosható külső kamerák, amikhez külön, a karosszériából kiemelkedő spricnik járnak.

bmw ix m60 alapjarat

2030-ra a globális értékesítés felét elektromos autók fogják kitenni a BMW-nél, tehát nem fognak teljesen eltűnni a belső égésű motorral szerelt autóik, ellentétben a MINI-vel és a Rolls Royce-szal. Mindenkinek szíve joga tehát, hogy melyik hajtás mellett teszi le a voksát és ha a prémium szegmens elektromos autóit nézzük, az iX korrekt csomagnak ígérkezik. Kezdésként 32 641 000 forintot kérnek a 40-es változatért, eggyel feljebb a 630 kilométer hatótávú 50-est kínálják 44 637 000 millióért, de ha az 1100 Nm-es nyomaték a vonzó számodra, akkor 46 988 000 forinttól az M60-ast is megveheted.