2023. december 14. | 00:30

Eddig csak sejteni lehetett, mostanra azonban biztossá vált, hogy a legtöbb gyorsforgalmi út, ahol 2023-ban még ingyen közlekedhettünk, fizetőssé válik 2024-ben.

Úgy tűnik, fájni fog a 2024-es év a magyar autósoknak, ugyanis az emelkedő szervizköltségek és biztosítási díjak, valamint az üzemanyagok jövedéki adójának drágítása mellett az autópályák és autóutak legtöbbjének használata is engedélyköteles lesz. Vagyis olyan pályaszakaszokra is kell vennünk majd e-matricát, ahol eddig megszoktuk az ingyenes használatot.

Jövőre jobb, ha nem rutinból fogunk felhajtani bizonyos utakra, mert könnyen büntetés lehet a dologból. A Közlekedési Minisztérium ugyanis közzétette legfrissebb rendeletét a fizetős szakaszokról.

A 45/2020. (XI.28.) ITM rendelet alapján két új (Jász-Nagykun-Szolnok és Békés) vármegyében lehet majd területre érvényes jogosultságot venni, ezekkel együtt pedig már csak egyetlen vármegye marad az országban, ahol egyáltalán nem lesz fizetős út: ez az észak-magyarországi Nógrád – persze jó kérdés, hogy a minimális fizetős szakasszal büszkélkedő Veszprém vármegyében mennyi jogosultságot adnak el.

Az újonnan sarcolásra kerülő utak közül a legfájóbb talán az M0-s autóút teljes fizetőssé tétele, bár a Budapest környékiek valószínűleg eddig is megvették a matricát – jobb a békesség alapon. Ezért talán az M31-es Nagytarcsa és M3 közötti bevonása sem biztos, hogy annyira megérinti a közlekedőket, de jónak semmiképp nem mondható a változtatás.

A kelet felé autózók számára az M4-es Abonytól Törökszentmiklósig tartó, valamint az M44-es Tiszakécskétől Békéscsabáig húzódó szakaszának bevonása jelenthet kellemetlen meglepetést. Ám nyugaton sem hagyták a törvényhozók érintetlenül a térképet: az M76-os Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti részén szükséges az érvényes matrica megléte.

A kormány az e-matrica rendszerbe bevont új útszakaszoktól 150 milliárdos plusz bevételt remél egész évre vetítve. Ebbe nem számolták bele a 16,4%-os áremelkedés okozta plusz pénzt – habár néhányak valószínűleg lemondanak majd a jogosultság megvásárlásáról, és inkább az országutat választják, ha nem szükséges több tíz vagy száz kilométert autózniuk gyakran.

A március 1-jével bevezetésre kerülő napi matrica sem lesz olcsó mulatság, ugyanis 5150 forintot kérnek majd érte, ami alig olcsóbb, mint a tíznapos (6400 Ft) és alig fele a havi (10 360 Ft) árának, így tényleg csak egyszeri átutazásra jelent spórolást. Aki gyakran közlekedik két végpont között, annak továbbra is a (vár)megyei vignetták jelenthetik az ideális kompromisszumot költség és időmegtakarítás között. Ezek megyénként 6660 forintot kóstálnak majd.

NÚSZ Zrt.