2023. szeptember 11. | 06:01

A soha korábban nem látott mértékű merényletben közel 3000 ember veszítette életét.

2001. szeptember 11. kedd 8:46: az American Airlines 11-es járata váratlanul becsapódik a World Trade Center északi tornyába. Szinte azonnal hatalmas füst borítja be Manhattant. A szokásos reggeli nagy New York-i forgalomban tűzoltók és rendőrök száguldanak szirénázva a helyszínre, miközben a fél város azt találgatja, hogy vajon mi történhetett.

Amerikát megtámadták

Eleinte egy kisgép sajnálatos becsapódásáról szólnak a hírek. Tizenhét perccel később aztán megtörténik az elképzelhetetlen, 9 óra 3 perckor a déli torony is füstbe borul, miután a United Airlines 175-ös kereskedelmi járata nekiütközik. Ezt már a helyi televiziók élőben közvetítették, mindenki a saját szemével láthatta, mi történik. Én is emlékszem a becsapódás pillanatára, a TV előtt ültem.

Az eset sokkolt mindenkit, egy fél világ azt kérdezte magában, hogy mégis hogyan történhet meg ilyesmi. Senki nem akarta eleinte elhinni a valóságot, hogy valakik képesek szándékosan ilyen katasztrófát okozni, utasszállító repülőgépeket emberekkel, civilekkel teli épületekbe vezetni.

A hihetetlen káoszban az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) 9 óra 42 perckor minden, az USA légterében lévő vagy az államokba igyekvő gépet földre parancsolt, illetve visszafordított az indulási helyére félve az esetleges további gépeltérítésektől és becsapódásoktól. Az igazi katasztrófa ekkor még hátra volt.

Vesszőfutás lefelé az életért

A kiterjedt lángokkal égő tornyokban emberek százai rekedtek a becsapódási zóna felett, a liftek leszakadtak vagy nem működtek, a lépcsőházak járhatatlanná váltak, nem volt hova menekülni. Ezrek, a szerencsésebbek, akiket az alsóbb emeleteken ért a katasztrófa, legalább elindulhattak lefelé, bár sokaknak közülük sosem sikerült kijutniuk.

A tornyokból és a környék épületeiből özönlöttek kifelé az emberek az utcára, mindenfelé kétségbeesett férfiak, nők és gyerekek igyekeztek minél távolabb kerülni a támadás helyszínétől. Az arcokon a sokk és a rémület látszódott, sokan nem is értették, mi történik éppen velük.

Míg a civilek kifelé menekültek, addig a különböző hatóságok emberei, több száz tűzoltó, rendőr, mentős és önkéntes versenyt futva az idővel igyekeztek minél feljebb jutni az épületekben. Szerettek volna minél több bajba jutott embernek segítséget nyújtani és annyi életet megmenteni, amennyit csak lehetséges.

De a sors aznap senkihez sem volt kegyes

Az emberekkel tele lévő déli torony acélszerkezete csupán 56 percig tudott ellenállni a több ezer fokos lángoknak, 9:59-kor hatalmas robajjal porfelhőtől kísérve, a környéket berengetve összeomlott. Az északi torony sem bírta sokkal tovább, 10 óra 28 perckor az is összeroskadt, miután megadta magát a gravitációnak és 102 percnyi pusztító tűznek.

Eztuán csend lett, a szirénázó járművek elnémultak, a robaj elült, mintha csak vastag hó lepte volna be a várost. De nem hó volt, mindent és mindenkit maga alá temetettek a 110 emeletes felhőkarcolók romjai, a pusztítás elképzelhetetlen volt. A környező utcákat vastag por és törmelék borította, és mindenfelé papírlapokat fújt a szél, amelyek percekkel korábban még a WTC irodáihoz tartoztak.

a World Trade Center romjai
A World Trade Center romjainak eltakarítása 2002. május 30-ig tartott, összesen 1,8 millió tonna törmeléket szállítottak el, és csak a kárelhárítás költségei pedig meghaladták a 750 millió dollárt

Az emberi történelem legszörnyűbb terrortámadása

A szeptember 11-i terrortámadások vagy ahogy szokás rájuk hivatkozni, a 9/11 egy koordinált merényletsorozat volt, amelyet 19 elvakult, az al-Kaida terrorszervezethez köthető iszlamista katona követett el az Egyesült Államok ellen. A támadásban négy, utasokkal és üzemanyaggal teli repülőt térítettek el, hogy kiválasztott célpontok ellen vezessék őket.

Két gép a Világkereskedelmi Központ (WTC) tornyainak repült, az American Airlines 77-es járata a Pentagonba csapódott, a negyedik, a United Airlines 93-as számú járata – a hősies utasainak és személyzetének köszönhetően – nem érte el végső célpontját. Megpróbálták visszavenni a gép felett az irányítást, de a kísérlet közben Pennsylvaniában a mezőbe csapódtak. A teroristák vélhetően a Capitólium épületét akarták lerombolni Washingtonban.

Összesen 2977 ember vesztette életét (és a 19 elkövető), akik közül 1108 fő maradványait a mai napig nem sikerült beazonosítani. Legalább 2000 (egyes források szerint 3000) gyermek veszítette el a szüleit és több mint 25 ezren megsérültek, közülük sokan szenvedtek maradandó egészségkárosodást vagy lettek gyógyíthatatlan betegek és haltak meg az esetet követő években. Egyes felmérések szerint az amerikaiak ötöde ismert valakit, aki a támadások során veszítette életét.

Az anyagi károk is minden képzeletet felülmúltak

A hatalmas emberáldozatok, a családokat ért tragédiák mellett nehéz szót ejteni az anyagi károkról, pedig azok értékét, - beleértve a tornyokat, a környék ingatlanait és az ingóságokat - legalább 60 milliárd dollárra becsülik. Ráadásul a szörnyű események gazdaságra gyakorolt kedvezőtlen hatása állítólag csak az első négy hétben elérte a 123 milliárd dollárt.

Az amerikai TheCarConnection becslései szerint a tornyok pusztulásával nagyjából 3000 gépjármű is odaveszhetett. Nemcsak a környék utcáin parkoló autók, hatósági gépjárművek semmisültek meg, hanem a WTC alatt lévő többszintes mélygarázsokban is közel 2000 autó parkolhatott a támadás reggelén.

A New York-i tűzoltóság (NYFD) 111 darab teherautó és egyéb jármű elvesztéséről adott jelentést, a rendőrségnek (NYPD) kétszánál is több gépjárműve semmisült meg és számos mentőautó is az összeomló épületek martalékává vált.

Féltek a repüléstől, ezért az utakon haltak meg

A 9/11-nek voltak másodlagos, nem várt hatásai is. Az emberek egy része nem mert repülőre ülni, mert attól tartott, hogy a támadásoknak még nincs vége és újra be fog következni a katasztrófa. Nem akartak a terroristák eszközévé és áldozatává válni, sokan inkább autóval indultak el az úticéljaikhoz.

Egy széles körben elfogadott tanulmány a terrortámadás számlájára írja a közúti forgalomban bekövetkező elhalálozások számának növekedését. A 2001 szeptemberét követő hónapokban átlagosan havi 327 emberrel többen haltak meg az utakon autóbalesetben, mint korábban. A becslések összesen 2300 főre teszik azon azok számát, akik a repülési kedv lecsökkenésének következtében vesztették életüket, és így szintén a 9/11 közvetett áldozatai közé sorolandók.

Amerika és a világ is örökre megváltozott

Válaszként az egyesült Államok a NATO tagországok és az EU támogatásával háborút hirdetett a globális terrorizmus ellen, majd 2001. október 7-én, alig egy hónappal a támadások után lerohanta Afganisztánt. A háború 2021-ig tartott és annak ellenére, hogy az al-Kaida vezetőjét, a terrortámadás elrendelőjét Osama bin Ladent sikerült 2011-ben elkapni, végül eredménytelenül zárult, hiszen jelenleg ismét a tálibok uralják az országot.

Ma emlékpark és múzeum található ott, ahol egykoron az ikertornyok álltak New Yorkban | Fotó: Depositphotos

Akárhogy is, az évezred ezzel a szörnyű tragédiával indult, amely a terrort ismét a nyugati világ mindennapjainak részévé tette. Az elmúlt húsz évben több merényletet is elkövettek a dzsihád nevében európai és amerikai célpontok ellen, nem beszélve az iszlám világban bekövetkezett számtalan további merényletről, amelyek ezrek életét oltották ki. Remélhetőleg egyszer véget érnek a vallási háborúk a világban és akkor nem kell többé ilyen szörnyűségekkel szembenéznie az embereknek.

A szeptember 11-i támadások talán egyetlen pozitív hozadékaként a polgári repülés biztonsága jelentősen nőtt. Ma, a sokkal szigorúbb csomagellenőrzéseknek és utasátvilágításnak hála minden korábbinál nehezebb fegyvereket, robbanóeszközöket felcsempészni a repülőgépekre, így annak a kockázata, hogy egy járatot eltérítsenek, mára jelentősen lecsökkent.