2023. december 04. | 10:53

Az előrejelzések szerint egy jó ideig most utoljára látjuk ilyen „alacsonyan" az üzemanyagárakat.

Július legvége. Ez volt a legutóbbi időpont, amikor a gázolaj átlagára a hazai kutakon 600 forint alatt volt. Azóta komoly magasságokat is megjárt, 680 forintos időszaka is volt, a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti ára közötti különbség rekordja is megdőlt.

Most szerdán azonban csökken a gázolaj literenkénti átlagára 6 forinttal a Holtankoljak adatai szerint, így ismét bekúszik 600 forint alá. A hét közepétől ugyanis 598 forint lesz a dízelek üzemanyagának átlagára. A 95-ösé nem változik, 577 forint lesz literenként.

Az már biztos, hogy 2024 elején drágább lesz az üzemanyag, mint most. A jövedéki adó megemelése az egyik legnagyobb tényező ebben. Erről és az üzemanyagárstop újbóli bevezetésének veszélyeiről is beszélt korábban Hernádi Zsolt, a MOL vezetője.

Az árstop idején a kisebb üzemanyagpiaci szereplők eltűntek a hazai színtérről, jelentős részüket nagyobb vállalatok vásárolták fel. A MOL nagy teret nyert így, a verseny ezáltal csökkent. Az EU-s szabályozás szerint 2024 januárjától a benzinre és a gázolajra vonatkozóan bruttó 41 forinttal növelik a jövedéki adót.

Ezt az EU-s irányadás szerint az előző év októberi euró árfolymához viszonyítva kell kiszámolni, amelyhez a kormány 425 forintot jósolt. Az Eurostat adatai alapján egyébként a hazai rekordmértékű áfa ellenére nálunk a harmadik legalacsonyabb jelenleg az üzemanyagok adótartalma az EU-ban.

Az adók nélküli üzemanyagárak viszont nálunk az egyik legmagasabbak a térségben. Így vagy úgy, a MOL mindenképpen jól jön ki a dologból, a közlekedők pedig kénytelenek lesznek kifizetni a magas üzemanyagárakat, ha autózni szeretnének.

Holtankoljak

Depositphotos