2024. január 15. | 13:05

Ez lehet a hanyatló európai autógyártás vészkiáltásainak egyik felesleges hozománya?

Miközben a kínai autógyártás talán már meg is hódította a világ összes piacát, az Európai Bizottság nem szeretné olyan könnyen adni az öreg kontinenst. Az uniós tisztviselők ugyanis vizsgálatot indítottak az ázsiai ország Európába települő márkái ellen.

Build Your Dreams, szól a BYD eredeti neve. A magyarul „építsd az álmaid” szlogenhez azonban az EU-nak is akad egy-két megjegyzése és kivetnivalója. Az alig egy hónapja bejelentett szegedi beruházáshoz úgy tűnik, hogy nem elég a magyar „igen”, hanem az EU-nak is áldását kéne adnia a frigyre.

Márpedig a tisztségviselők szerint nagy az esély arra, hogy a kínaiak a beruházásokat nagyban segítő állami támogatások segítségével jutnak tisztességtelen versenyelőnyhöz. Ez pedig negatívan hat a – főként európai – konkurenciára, mint amilyen a Renault vagy a BMW, akik nem profitálhattak ilyen kedvező feltételekből.

A cikket közzétevő német Reuters rá is mutat a szóban forgó érintett márkákra: a Geely, a SAIC és a BYD élvezheti majd az ellenőrök kedélyes jelenlétét távol-keleti gyáraikban. Emellett a vizsgálók a konkurencia létesítményeibe is ellátogatnak majd, hogy ellenőrizzék, az összes érintett korábban biztosított adatai és információi megfelelnek-e a valóságnak.

A vizsgálatok egyébként már tavaly októberben elkezdődtek – tehát még a magyar BYD egyezség előtt –, és akár 13 hónapig is tarthatnak majd. Amennyiben a kínaiak oldaláról szabálytalanságra derül fény, úgy akár egyfajta különadót vagy vámot is bevezethet az EU velük szemben.

Jó kérdés, hogy esetleg nem túl későn és inkább már csak fejetlenül próbál tenni még valamit az európai autógyártás megmentéséért az EU? Mindenesetre Kínának nem tetszett a lépés, szerintük ez protekcionizmus, és épp ezért többek között a francia import brandy szeszesital ellen indított dömpingellenes vizsgálatot – mivel állítólag a franciák a vizsgálatot támogatók között voltak.

Akárhogy is, a meglévő és építés alatt álló gyárak el fognak készülni, maximum az állampolgárok fognak többet fizetni ennek a kakaskodásnak a végén is, ami valamilyen módon, de épp azon versenyhelyzet ellen van, amit igazságossá szeretne tenni az EU is. Lehet, hogy nem a prémiummárkákhoz kellene drágítani a többi autót, hanem előbbiek árát lenne érdemes emészthetővé tenni? Majd az idő eldönti…

BYD