2023. február 02. | 19:03

Nemrég egy teljes városrész kapcsán született az a döntés, hogy 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetnek be. Itt az újabb bejelentés.

Bár a béka talán első ránézésre nem tűnik túl vonzónak sokak számára, alapvetően nem egy hülye állat. Ha beleteszik egy tál meleg vízbe, rögtön kiugrik belőle.

Ha azonban ezt a békát egy tál hideg vízbe teszik, majd szép fokozatosan emelik a víz hőmérsékletét, akkor a legenda szerint a béka szépen megfőzhető anélkül, hogy bármikor is kiugrana a tálból. Én magam nem próbáltam, de a megfőtt béka szindróma ezt takarja.

Nos, valami hasonló történik a fehérvári autósokkal is. Ők a békák a fazékban, a döntéshozók pedig szabályozzák a víz hőmérsékletét.

Nincs két hete, hogy beszámoltunk róla itt az Alapjáraton, hogy egy komplett városrészre vezettek be 30 km/h-s korlátozást Székesfehérváron. Maroshegy azért nem a város "nagyrésze", ahogyan az egyes lapok hasábjain megjelent, de azért jelentős területet ölel fel.

Az új bejelentés értelmében február 6-tól 30km/h-s sebességkorlátozást vezetnek be a Mészöly Géza utcában a Liget sor és a Zichy liget között. A hivatalos indoklás szerint növelni szeretnék a gyalogos-átkelőhelyek, valamint az útcsatlakozásokban kanyarodó gépjárművek biztonságát.

A szóban forgó helyszínen van egy uszoda, mellette egy népszerű cukrászda. Az út túloldalán egy park található, közepén a Csitáry-kúttal, amit a helyiek csak savanyúvíz-kútként emlegetnek. Rengetegen járnak oda nap mint nap, idősek, gyerekek, tényleg sokféle ember. Akár ezekre is lehetett volna hivatkozni, sőt, a közelben iskola is van, nem is egy, na meg egy játszótér, a Koronás park.

Ha belegondolunk, természetesen lehet észérveket felsorakoztatni bőséggel, hogy miért nem szerencsés itt "száguldozni". Persze a város általában már csak ilyen: itt egy cukrászda, ott egy park, itt egy óvoda, ott egy iskola. Mellette egy orvosi rendelő, amellett szokott lenni patika is, amott meg van egy pékség. Egyébként itt nem messze meg van egy lakótelep, ott meg egy lakópark, és persze temérdek gyalogátkelőhely. Vége-hossza nincs az érveknek, hogy hol miért kell bevezetni 30 km/h-s sebességhatárt.

Persze egyszerűbb lenne a Székesfehérvár határát jelző táblák alá felszerelni egy 30 km/h-s táblát, és hát sokkal olcsóbb is lenne, mint végtelen mennyiségű 30-as táblát kihelyezni, esetleg feloldó táblákat. Nem csak ez a két terület ugyanis, ahol legfeljebb 30 km/h-val szabad közlekedni.

Temérdek ilyen utca, zóna van már a városban. A Várkörúton egészen rafinált módon vezették be a 30 km/h-s sebességhatárt, mert egyébként nem egy sétálóutcáról van szó. Eredetileg 2x2 sávos volt, aztán a parkoló autóknak leválasztottak 1-1 sávot, így lett 2x1 sávos, de legalább volt hol parkolni. Aztán emeltek a két sáv közé egy gabion falat, csináltak mindkét irányba egy-egy biciklisávot, így a 2x2 sávos útból lett 2x1 sáv. Ha a busz megáll a neki kijelölt megállóhelyen, kikerülni sem lehet, parkolni pedig a biciklisáv miatt a járdára félig felállva tilos, amin amúgy két iskolás osztály hármas oszlopban is elférne egymás mellett.

A gabion fal miatt a gyalogátkelőhelyek kiemelten balesetveszélyesek lettek, mert nem lehetett látni, ha a gyalogosok le akartak lépni a zebráról. Mit lehetett tenni, a gabion fal elbontása szóba sem jöhet, hiába találták sokan rondának, úgyhogy kénytelen kelletlen, be kellett vezetni a 30 km/h-s sebességkorlátozást…

Várjuk a következő bejelentést...

Depositphotos