2023. november 24. | 13:00

Sokaknál kiverte a biztosítékot a vadászati törvény módosítása miatt kialakult bizonytalan helyzet, miszerint akár teljes egészében az autós lehet a felelőse egy vadgázolásnak. A Magyar Autóklub most reagált.

A Magyar Autóklub (MAK), az ország egyik legnagyobb autós civil szervezetének legutóbbi ülésén a Jogi és Érdekvédelmi Bizottság asztalára került a 2023. március 11-én M1-es autópályán történt tömegkarambol felelősségi kérdése, valamint a vadelütésekkel kapcsolatos kérdéskör. Mindkettőben állásfoglalás született.

A vadgázolással kapcsolatban még nyáron számoltunk be arról, hogy a Magyar Közlönyben megjelent egy erre vonatkozó új szabályozás. E szerint az esetek túlnyomó részében könnyedén az autóst lehet felelősségre vonni, ha kiugrik elé egy állat, és bekövetkezik a baleset.

Mivel hatalmas felháborodást okozott a módosítás, a Magyar Autóklub is a dolgok mélyére ásott, és legutóbbi ülését követően állásfoglalást adott ki. Ez így szól:

„A vadászati törvény módosítása lényeges kérdésben kedvezően változtatja meg az autópályán vagy autóúton történő vadelütés folytán a gépkocsiban keletkezett károk miatt a közútkezelővel szembeni igényérvényesítő lehetőséget, míg a többi közút tekintetében az eddigi korlátozott igényérvényesítési lehetőségen nem változtat.”

Tehát szerintük továbbra sem kell félnie annak, aki véletlenül összetalálkozik egy állattal vezetés közben. Az eddigi procedúrák ugyanúgy zajlanak, sőt, bizonyos esetek még az autósoknak kedvezhetnek.

A másik tárgyalt téma a márciusban az M1-esen történt tömegkarambollal kapcsolatos, a baleset károsultjainak igényérvényesítési lehetőségeiről szól. Ebben az alábbi megállapítást tette a MAK:

„A 2023. március 11. napján történt tömegbaleset azon károsultjai részére, akikre nézve nemcsak a vétlenségük, hanem a velük szembeni károkozó gépjármű üzembentartójának a kárfelelőssége egyértelműen megállapítható, a teljes kárukat a károkozó felelősségbiztosítója teljes összegben téríteni tartozik. Ide tartozik valamennyi utas kárigénye a vezető vétkességétől függetlenül.”

Tehát, ha a felelős kiléte ismeretlen vagy nem bizonyítható, akkor is számíthat a vétlen károsult a biztosítók oldaláról kártérítésre a méltányossági kifizetést lehetővé tevő, biztosítók közötti megállapodásra tekintettel. Ez akár bírósági úton is kikényszeríthető.

Amennyiben a pedig megtörtént a kifizetés, de a károsult elégedetlen annak mértékével, ilyen esetben is peres út lehet a megoldás - jó kérdés, kinek van erre pénze és ideje. Akkor utánajártunk, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak, akik csak KGFB-vel rendelkeztek a szerencsétlenség bekövetkezésekor.

Depositphotos