2023. november 20. | 21:41

Elárulta Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy pontosan mikortól és mennyiért lehet majd kapni az egyetlen napra érvényes fizetős útszakaszra szóló jogosultságot.


FRISSÍTÉS (11.22.): Az Infostart gyűjtéséből kiderült, hogy mennyibe kerül az egynapos autópálya-matrica a régiónkban levő országokban, ahol a miénkhez hasonlóan nem kapus rendszerű a díjfizetés. Ausztriában 8,6 euróba (aktuális árfolyamon 3276 forint) kerül, Csehországban pedig 200 korona (aktuális árfolyamon 3107 forint) lesz.

Szlovákiában még nem dőlt el a pontos összeg, de ott 60 euró az éves matrica díja, és az egynapos nem lehet drágább ennek 9 százalékánál, így legfeljebb 5,4 euró lenne, ez aktuális árfolyamon 2057 forint. Hasonló a helyzet Romániában is. Az viszont az említett országokra is igaz, hogy akárcsak nálunk, az egynapos matrica nem nagyon éri meg ott sem a heti/10 napos ellenében.


Azt már tudjuk, hogy mennyivel drágulnak jövőre az autópálya használati jogosultságok, ám eddig 10 napos matrica volt az elérhető legolcsóbb és legrövidebb időtartamra szóló engedély. Egy EU-s – Eurovignetta – irányelv kötelezte a tagállamokat arra, hogy tegyenek elérhetővé az átutazást segítő, mindössze egynapos érvényességi idővel rendelkező matricatípust.

Erre 2024. március 25-ig van lehetősége az EU-országoknak, így nekünk is. Ebben kedvezőbb döntést hozott a kormány, ahogy azt Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn az éves bizottsági meghallgatásán elmondta, ugyanis március 1-től elérhető lesz a sokak által várt vignetta.

Az árát két összetevő alapján lehetett előzetesen sejteni: az irányelv kimondja, hogy az egynapos jogosultság ára nem lehet drágább, mint az éves matrica összegének 9%-a. Az egyik tehát az éves matrica ára, a másik ennek maximum 9%-a. Végül fény derült a pontos összegre.

Mivel jövőre a D1-es (személyautó és 3,5 tonnás össztömeget nem meghaladó haszonjárművek, valamint a maximum 8 személyes kisbuszok) kategória naptári év + következő év januárjában érvényes engedélyének az ára 57 260 forint lesz – egy „potom” 16,4%-os emeléssel -, így a maximális összeg 5153 forint lehetne. Szerencsénkre ez mindössze 5150 forint lesz, azaz három jó magyar forinttal kedvezőbb összeg született – ha készpénzzel fizetnénk, akkor a kerekítési szabályok miatt ez már rögtön öt (!) forint.

Ezzel valószínűleg nem sokan pártolnak át a tíznapos vagy havi jogosultságokról, hiszen előbbi tíz egymást követő napon érvényes 6400 forintért, vagyis, ha csak két napon kihasználjuk, sokkal jobban járunk, mint a kétszer megvett egynapossal. Utóbbi, azaz a 30 napos matrica pedig 10 360 forintba kerül majd, ami gyakorlatilag az egynapos árának duplája.

A kormány nem titkolt célja ezzel az, hogy csupán olyanok vegyék a legolcsóbb megoldást, akik ténylegesen átutazásra használják az ország gyorsforgalmi útjait. A magyarok körében várhatóan továbbra is a (vár)megyei matricák lesznek a népszerűek, hiszen aki rendszerint ugyanazon két pont között ingázik, annak csak annyiszor kell 6660 forintot fizetnie egy teljes évre, ahány vármegyén keresztül használja a fizetős útszakaszokat.

Sajnos az autóbirtoklás egyre drágább hobbinak számít, hisz szeptember 1-jén emelték meg a kiszabható bírságok díjait 30%-kal. Persze arról se feledkezzünk meg, hogy jövőre várhatóan mekkora mértékben emelkednek a biztosítási díjak, illetve eddig mennyit drágultak a szervizköltségek. Az üzemanyagok jövedéki adójának drasztikus, 40 forintos emelését már szinte említeni sem érdemes.

NÚSZ Zrt.