Nyereséggel zárta harmadik negyedévét a Tesla, ami mindössze háromszor fordult elő az amerikai cég 15 éves fennállása alatt

A 311,5 millió dolláros, vagyis nagyjából 88 milliárd forintos profit ráadásul rekordnak számít, de talán ennél is fontosabb, hogy ezzel talán sikerül Elon Musknak visszaszereznie a befektetők bizalmát. Musk ugyanis többször is elmondta, hogy 2018-ban nyereséget fog termelni a vállalat, amit a gyártás felpörgetésével most sikerült abszolválnia, bár az kérdéses, hogy a teljes évet sikerül-e pozitívra kihoznia. Legutóbb egyébként 2016-ban tudtak nyereséges negyedévet zárni, ami azért megmagyarázza a vállalkozást pénzelők aggodalmát. Musk igazi showman, aki nem fukarkodik az öndicsérettel, így történelmi tettnek minősítette a nyereségességet, egyben megígérte, hogy az utolsó negyedévet is pluszban zárják majd.

A piac persze örült az örömhírnek, amit az is mutat, hogy a bejelentést követő órákban 10 százalék fölött drágultak a Tesla részvények a New York-i tőzsdén. Nicholas Hyett, a Hargeaves Lansdown befektetési cég vezetője úgy látja, a vállalat ezzel új pályára állt, és bár ügyfeleiknek mindig azt tanácsolják, hogy ne döntsenek egyetlen negyedév eredménye alapján, és nézzenek mélyebben a számok mögé, ő most bizakodó a jövőt illetően.

Érthető, hiszen a Tesla legnagyobb problémája a lassú termelés, ami miatt egyszerűen képtelenek annyi autót gyártani, mint amennyit vásárolnának belőle a világon. Miközben a termelés akadozott, a vállalat óriási összegeket áldozott legújabb, Model 3-as modell bevezetésére és a gyártási folyamat magas fokú automatizálására, a szűkös gyártási kapacitás és az elszálló költségek együttese pedig nem a legszerencsésebb kombináció. A Tesla nagy szerencséje azonban, hogy vásárlóik rendkívül türelmesek, hiszen a 2017-ben nyilvántartott körülbelül 455 ezer autójára váró megrendelőjüknek csak 20 százaléka morzsolódott le idejekorán.

Az előbbiek fényében érthető, hogy a befektetők mérföldkőnek tartják a harmadik negyedévet, amikor is 80 ezer autót sikerült legyártani, amelyek több mint 60 százaléka Model 3 volt. A gyártással együtt a bevételek is nőttek, az elért 6,8 milliárd dollár pedig duplázást jelent az egy évvel korábbihoz képest. A nyereségességhez kellett azonban a dolgozói létszám és az ehhez kapcsolódó költségek megvágása is, amit azzal sikerült elérniük, hogy Musk óriási energiákat fektetett a gyártás automatizálásába. Ez kezdetben egyáltalán nem ment könnyen, a robotok programozása és beállítása sok időt vett igénybe, ráadásul a kezdeti költségek is horribilisak voltak. Musk azonban befektetésnek tekintette a robotok hadrendbe állítását, aminek a gyümölcsét mostantól arathatja le a vállalat.     

Több dolog is arra utal, hogy a nyereséges negyedév nem csak „pötty a radaron”, hanem egy sikeres időszak kezdete a Tesla számára. Egyik ilyen történés a tervezett németországi és kínai autógyár felépítése, amelyekben egymillió autó is készülhet évente. De nem csak ez, hanem az Uberhez hasonló „car-hailing” taxiszolgáltatás is nagy lehetőségeket tartogat, amibe hírek szerint a Tesla is be kíván szállni a következő években, ráadásul ehhez speciális modellt is gyárthatnak 2020-tól.