2022. március 21. | 12:39

Magas fokú biztonságot követelnek meg az ilyen típusú járművektől.

A washingtoni székhelyű Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) szabálymódosítást jelentett be, amely aktualizálja az Amerikában érvényes gépjármű-biztonsági szabványokat. A jogszabályi változás megnyitja az utat az olyan önvezető autók előtt, amelyek nem rendelkeznek hagyományos kezelőszervekkel, például kormánykerékkel vagy pedálokkal.

A fogyasztók számára még nem forgalmaznak teljesen autonóm járműveket, de a gyártók és a beszállító cégek keményen dolgoznak a fejlesztésükön. A tervezők arra panaszkodtak, hogy a kormánykerék és a pedálok sok helyet foglalnak el, ez pedig megköti a kezüket, az autógyártók ezért arra kérték a szervezetet, hogy modernizálja az előírásokat.

Önvezető autó

Az NHTSA változtatott is a jogszabályi követelményeken, a módosítás nagy vonalakban tisztázza, hogy a cégeknek mire kell figyelniük az ilyen típusú önvezető autókra vonatkozó biztonsági előírások alkalmazásakor. A jövőbeli robottaxiknak ugyanolyan magas szintű utasvédelmet kell biztosítaniuk, mint a jelenlegi személygépkocsiknak, szögezték le a döntéshozók, ebből a követelésükből nem hajlandók engedni. Hozzátették, hogy véleményük szerint egy vezető nélküli autó a jövőben alapvetően lehet annyira biztonságos, mint egy hagyományos jármű.

Az új szabályok megakadályozzák, hogy az autógyártók súly- vagy költségmegtakarítás céljából biztonsági és vezetőtámogató rendszereket vegyenek ki az autonóm konstrukciókból. Ezek a regulák azt sem engedik, hogy az aktív és passzív járműbiztonsági rendszerek (pl. légzsák) egyik pillanatról a másikra eltűnjenek az utastérből.

A Waymo és a Cruise már rendelkezik olyan engedéllyel, amivel az önvezető autók végezhetnek szemálytaxi-szolgáltatást. Igaz, csak nagyon pontosan feltérképezett területeken, Kaliforniában pedig egy biztonsági embernek a törvények szerint ott kell ülnie a kocsiban, ő tud kapcsolatba lépni a központtal baj esetén.