2023. december 05. | 15:34

Komoly szándék mutatkozott az Európai Unióban az idős emberek jogosítványhosszabbítási procedúrájának szigorítására, most azonban úgy tűnik, nem mindenki örül ennek.

Temérdek hír született már arról, hogy idős emberek milyen gondokat okoztak a közlekedésben – akár gyalogosként, akár autóvezetőként. Tetszik vagy nem, a korral együtt nő a figyelem tompulása, lassul az adatfeldolgozás és így a reakcióidő, miközben a súlyos sérülés kockázata egyre súlyosabb.

Legutóbb egy Renault Thalia koros vezetője hajtott szemben kilométereken át a forgalommal az M30-ason, mire az MKIF egy munkatársa megállásra bírta. Akkor nem történt baj, de ez inkább a szerencsén múlt.

Az EU asztalára is felkerült már korábban, hogy az idős vezetők jogosítványszerzését és hosszabbítását szigorúbban kellene nézni, mint a fiatalabb generációkét. A Bizottság utolsó tervezetében azt javasolta, hogy a 70 év feletti (EU-s) polgárok alkalmasságát maximum ötévente kötelezően vizsgálni kellene, habár sok országban ilyen vagy akár szigorúbb a szabályozás, akadnak államok, ahol életfogytig szól a vezetői engedély – rájuk szerették volna kiterjeszteni a politikusok a szabályozást.

Most azonban úgy tűnik, nem lesz az egészből semmi, mivel a Der Kurier információi szerint több ország – köztük a velünk szomszédos Ausztria – diszkriminatívnak nevezte a koralapú megkülönböztetést. Természetesen főleg az idősebb állampolgárokat képviselő pártok szólaltak fel a tervezet ellen, de néhány autósklub sem fogadta örömmel a gondolatot, s mivel az EU-ban elég egy ellenkező oldal a teljes visszatáncoláshoz, lekerült a napirendi pontok közül az elképzelés.

Hétfőn az uniós közlekedési miniszterek még Brüsszelben tárgyaltak erről, de az egészségügyi ellenőrzésekre vonatkozó vitatott tervek végül nem „élte túl”. Ennek megfelelően az idősek jogosítványának ellenőrzését nem tárgyalják tovább, jó kérdés, hogy véglegesen, vagy csak ideiglenes jelleggel, de egyelőre biztosan nem.

Az osztrák közlekedési miniszter, Leonore Gewessler ezekkel kapcsolatban azt mondta, hogy a vezetésre való alkalmasság orvos általi ellenőrzése nem megvalósítható. Szerinte a sofőrök egyéni felelősségében, az ő józan belátásukban kell bízni, hogy alkalmasnak tartják-e magukat a vezetésre.

Erre csak azt tudjuk mondani, hogy egy olyan országban biztos működik az önbevallás alapú szankcionálás, mint Ausztria, de kis hazánkban túl sok olyan vezetővel nem találkozunk még, akik maguk belátták volna, hogy már nem alkalmasak a volán mögé ülni, és ezért leadták jogosítványukat. Viszont egyelőre nem marad más, mint bízni benne, hogy előbb hagyják abba a vezetést örökre az ilyen sofőrök, minthogy maguknak és másnak bajt okozzanak.

Depositphotos