2017. június 20. | 12:53

A kei-car régóta futó japán őrület. Egy egészen kisméretű kategóriát takar, viszont nem csak személyautók tartoznak ide. Találhatóak miniatűr platós kisteherautók, és dobozos, apró áruszállítók is.

A második világháború után, sokan nem engedhették meg maguknak az autót, ezért a négykerekűek használatának népszerűsítése céljából elkezdtek kisautókat gyártani. Később japánban drasztikusan megnövekedett az autók száma, a belvárosi területeken a parkolás egyre nehezebb lett, így a kategória relevanciája továbbra is megmaradt. Ugyan az anyaországban nagy sikernek örvendenek, de exportpiacuk nincs. Bár számos szabályozásnak meg kell felelniük, de szerencsére a gyártók agya néha így is ledobja a gépszíjat.

1. Autozam AZ-1

Kicsi, de valahol mégis kívánatos az Autozam AZ-1

Az AZ-1 Suzuki tervezés, amit a Mazda árult az Autozam ágán keresztül. Nem csak a családfa érdekes, hanem maga az autó is. Ez egy turbós, középmotoros sport kei-car, amit szuperautók inspiráltak. A Suzuki által megalapozott tervrajzokat az MX5 atyja vette át majd engedte szabadon a tollát. Bukólámpa, sirályszárnyas ajtók, Testarossát idéző bemarások, Le Mans festés, BBS stílusú felnik és egy jó nagy légbeömlő a motorháztetőn. Ha ez nem lenne elég az AZ-1 megélt egy Mazdaspeed kiadást is, erre még A-spec lökhárítókat, agresszívabb motorháztetőt és egy nagy szárnyat aggattak. A sportfutómű mellé még sperrdifivel is szerelték a még sportosabb kiadást. Sajnos megjelenésekor ütött be a recesszió, így akkoriban nem aratott nagy sikert. Érdekesség, hogy futómű alkatrészei a Porsche 962-ben is megtalálhatóak, illetve közös alkatrészeket használtak a Ferrari F40 fékeiben is. Mára rajongótábora megnövekedett, az autóépítők egyik nagy kedvence lett, sőt gyakori a szürkeimport és a balosítás is.

2. Honda Vamos

Elképesztően furcsa szerzet a Vamos

A Vamost első ránézésre egy afrikai országban tudnánk elképzelni, egy szafari kellős közepén. A Honda szerencsére máshogy gondolkodott, így megalkották ezt a kéthengeres 354 köbcentis nyitott tetejű szabadidőjárművet. Hajaz a Jeep Wranglerre, de a Volkswagen Type 2 elemeit is magában hordozza. Négy és kétszemélyes kivitelben volt elérhető. A tető egy egyszerű mozdulattal alakítható, persze teljesen por és vízálló. Sajnos nem fogyott túl jól, mindössze 2500 darab kelt el, ennek oka valószínűleg az összkerékhajtás hiánya és a praktikátlan felépítés volt. Mára igen kedvelt gyűjtői darab.

3. Daihatsu Mira Walk-through van

Pontosan nem lehet tudni, mire tervezték, de jópofa a Daihatsu Mira Walk-through van

A Daihatsu megkaphatná a K- car kategória királyi címét, hiszen szinte a létező összes lehetőséget ellőtték az évek során. A Mira leginkább egy fagylaltos kocsira hasonlít, és 2 méteres magasságával maximálisan kihasználja a szabályozás adta lehetőséget. Egy átlagos magasságú ember kényelmesen fel tudott állni és mászkálni benne. A Daihatsu kisebb vállalkozásokat próbált megcélozni, akik egy jól manőverezhető városi szállítóeszközre vágytak. A Mira családból vált ki később a Charade.

4.Yamaha Ami

A japánoknak az F40 sem szent

Egy újabb elmebetegség, persze a Daihatsu neve itt is felmerül. Az általuk fejlesztett Opti alapjaira épülő F40 imposztor igazi ritkaság. A műanyag kasztnis, bukócsővel erősített vázat két motorral lehetett rendelni, ezek háromhengeres, 660 köbcentis szívek voltak. Az egyik 42 lóerőt tudott, míg a másik 55 ló erejével gyötörte az aszfaltot, 7500-as fordulaton! Az erőforrás előre került és az első kerekeket hajtotta. A kétüléses kis kei-t akár 4 kipufogóvéggel is szerelték, így minden hengerre jutott belőle bőven.A hatalmas hátsó szárny nagyon sokat dob a játékautó kinézetre, ha nem lenne mellette méretarány, el sem hinné az ember, hogy ezt tényleg közlekedésre szánták. A Yamaha 600 darabot szeretett volna eladni, de természetesen ez nem sikerült.

5. Honda Beat

Kis odafigyeléssel pofás autót lehet faragni a Beatből

A listán talán az egyik legsikeresebb járgány, több, mint 30000 eladott példánnyal, a gyártás kétharmada is az első évben zajlott, aztán a Beat őrület alábbhagyott. 1991 és 96 között gurultak ki a gyárból, az utolsó autó volt, amelyet Soichiro Honda hagyott jóvá halála előtt. A design Pininfarina eredetű, és egy zsugorított sportautóra hajaz. A Hondától jól megszokott szívómotor található benne, 656 köbcentivel és 63 lóerővel, a mutató pedig 8000 fölé is kúszhat. A roadster hátsó kerekei hajtottak és akár 135 km/h -ig lehet űzni. A gyári Mugen tuningos pedig már csak hab volt a tortán. A korhoz képest jól felszereltek, elektromos ablakok, légkondicionáló, vezetőoldali légzsák és szervokormány is található bennük. Mai megfelelője az S660, NSX formával, turbós motorral és hatos váltóval.

6. Daihatsu HiJet

Méretarány nélkül, egész nagnyak néz ki, de hidd el nagyon pici a Daihatsu HiJet...

Már biztos unod a Daihatsu nevet, de hidd el, ennek is itt a helye. A HiJet 1960-ig nyúlik vissza, eredetileg kis farmokra szánták, illetve azoknak akik nem elég tehetősek egy rendes pickup beszerzéséhez. Ahogy a szabályozások enyhültek, úgy fejlődött a HiJet is, így mára már 660 köbcentivel dolgozik. Manapság a tizedik generáció kapható, ami igen tekintélyes. A környezettudatosság érdekében pedig elektromos verziót is rendelhető. Ám Japánban ha itt megállnának a dolgok, az túl normális lenne, ezért a hobbi drifterek egyik kedvenc játszósautója lett. Igazán mókás látvány ahogy egy szétfaragott HiJet csúszik keresztben a kanyarokban, de hát ezért is szeretjük a japánokat.

7. Subaru Sambar

A kép hosszabb vizsgálása után egyre több miért vetődik fel az emberben a Subaru Sambar kapcsán

A Keitora, vagyis a kei- teherautó kategória megalkotója és úttörője a Subarutól. 1961-ben már piacra dobták az első szériát és népszerűsége az ázsiai kontinensen mai napig töretlen. A Sambar név valószínűleg a Volkswagen első generációs Type 2-től ered, a Samba csomag után. Sok egyéb közös vonás is található, mint a léghűtéses motor és a hátsókerékhajtás. Népszerűségét köszönheti a hasonlóságnak is, hiszen gondos átalakítással egy mini Type 2 lehet a kis Sambarból. A japánoknál ez igen gyakori és kedvelt megoldás. Ma a Toyotával közösen gyártott hetedik generáció fut.

8. Daihatsu Midget

Van aki szerint praktikus a Daihatsu Midget

Mi más zárhatná a listát, ha nem egy Daihatsu? A Midget egyszemélyes, platós, középmotoros kisautó. Ha mindenképp szeretnél utast szállítani automatát kell venned, ugyanis a váltókar helyére ilyenkor jár még pluszba egy „fél” ülés. Gyártása 1957 óta zajlik, a korai modellek még háromkerekűek, egy pickup és egy robogó szerelemgyereke juthat róla eszünkbe. Gyártása a második generációval végül 2002-ben fejeződött be.


Források: