2024. január 06. | 17:05

Szereti a város forgalmát

Fontos leszögezni, hogy aki vezetési élményre vágyik, annak nem biztos, hogy a Kona lesz a legjobb választás, azonban ez nem azt jelenti, hogy nincs mit élvezni benne, csak tudni kell helyén kezelni. Először is nem egy sietős autó. Azon túl, hogy 1,6 literes benzinmotorjának mind a 105 lóerejét és villanyhajtásának további 44 lóerejét beveti (összeadva egyébként 141 lóerő a maximum teljesítmény), 11,2 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 165 km/óra. A vezetés is elég szintetikus az agyonkönnyített elektromos szervokormánnyal, és a (18 colos felnik ellenére is) lágynak mondható futóművel.

Viszont arra, amire kitalálták tökéletesen alkalmas, ez pedig a gazdaságosan A-ból B-be jutás. A technika nagyon ügyesen vált a meghajtási módok között, gyakorlatilag észrevehetetlen az áttérés, és amennyiben nem tapossuk agyon a gázpedált, meglepően sokat megy elektromos módban. Emellett a decemberi hidegben is kellően hamar bemelegedett az utastér, pedig alig-alig járt a benzinmotor közben.

Nagyobb hidegben töltött éjszaka után reggel persze indul a négyhengeres blokk, illetve amíg egy kicsit meg nem melegszik az akku, nem feltétlenül engedi a rekuperációt sem, de ez elég rövid ideig tart. A koreai mérnökök zsenialitását dicséri, hogy az alapon felül nemcsak három állásban állítható az energiavisszanyerő fékezés a kormány mögötti váltófülszerű gombokkal, hanem a bal oldali kart folyamatosan húzva állóra is fékezhetjük az autót teljesen – vagyis a lábunk használata nélkül. Ennek mellőzésével relatíve magas tempónál, 14 km/óra körül engedi el a lassítást, így hamar üzemi féket kell használnunk, ha szeretnénk megállni.

Jó a fogyasztás és könnyű használni is a hibrid Konát

A hajtáslánc olyan hangolást kapott, amivel imádja a városi használatot és akár az araszolást is, ez a konfiguráció ilyen körülmények között hatékony igazán, mert alacsony tempónál nincs nagy légellenállás, a gyakori lassításokkal pedig minimalizálni tudja az elpazarolt energiát. A legjobb az ilyen öntöltő hibrid autókban, hogy odafigyelés nélkül is könnyű spórolni velük, nem kell kínosan figyelni az akku lemerülésére, és így az állandó töltőhely-keresésre.

Az utastér szigetelése egyébként kellemes, minimális zaj jut be kintről, az is inkább csak a rossz út gördülési hangja, persze magas tempónál kapunk szélzajt is, de nem egy ötvenmilliós hibrid BMW X5-ben ülünk, így csodát ne várjunk. A fogyasztást illetően csak városi használattal 5,4 literes értéket kaptam, ami elég kedvező télvíz idején a több rövid szakaszos használat mellett.

Mivel friss a modell, a Konát is ellátták a különféle kötelező figyelmeztető és őrző funkciókkal, amik hamar az őrületbe kergettek. Egyszerűen túl gyakori és jó pár esetben fals riasztást ad a rendszer, így több a hátránya, mint előnye. Volt, hogy öt percnyi vezetés után, mikor a kátyúkat kerülgettem, azt mondta, fontoljak meg egy pihenőt). Szerencsére a legtöbb funkció kiiktatható, de az EU-s előírások miatt újraindításnál ismét bekapcsolnak, így hamar rutinná vált minden beindítást követően a menü megfelelő pontjában a zavaró elemek kiiktatása.

N-line csomaggal sokkal sportosabbnak láttatja magát

A váltókar használatát szokni kell, mert egyrészt a kormány mögé került, másrészt a kar maga fix, annak végét tekergetve tudunk előre- vagy hátramenetbe kapcsolni, a végén található gomb megnyomásával tehetjük P állásba. Hiába tűnik evidensnek, hogy melyik irányba tekerve merre fogunk haladni, a teszthét végén is volt, hogy tolatás helyett továbbra is D-be csavargattam a kart. Az ilyen béna sofőrökre gondolva a mérnökök a Konában képi- és hangjelzéssel egybekötött figyelmeztetéssel hívják fel a figyelmet arra, hogy a fokozat már aktív.

Ár és összegezve

A Hyundai Kona nem tökéletes autó, de apró hibái ellenére is nagyon szerethető. Aki egy ilyen mellett teszi le a voksát, biztos, hogy jó ideig egy megbízható és alacsony fenntartási költségekkel bíró modell tulajdonosa lesz. A hibrid példány alapára 11,3 millió forint Comfort felszereltséggel, amely azonban sok kényelmi szolgáltatást nélkülöz (például fűthető bőrkormány, fényre sötétedő belső-, elektromosan behajtható külső tükör, 12,3 colos digitális műszerfal, fűthető ülések, hátsó szellőzőrostélyok, 18-as könnyűfém felnik, stb.), amelyek a tesztelt, Prime ellátmányú, 12,2 millió forintért hazavihető modellben mind megtalálhatók.

A kínálat csúcsát a Style jelenti további 400 ezer forint ráfizetésével, amely elektromosan állítható első ülésekkel, vezeték nélküli telefontöltővel, 360 fokos parkoló-kamerarendszerrel, pár kényelmi és biztonsági funkcióval, LED indexekkel és hasonló – nem rossz, ha van, de nélkülözhető – extrával dobja meg. Viszont sok hasznos és feláras kiegészítő csak ennél a szintnél érhető el: többek között a Bose hangrendszer, az elektromos tetőablak, a bőr ülések akár az elsők szellőztetésével, vagy elektromos csomagtérajtó…

A tesztelt modell ára az 550 ezer forint felárat képviselő N-Line csomaggal 12 millió 750 ezer forint, ami manapság se nem sok, se nem kevés, persze Suzuki Vitarát ennél számottevően olcsóbban lehet hazavinni, illetve az előd is kedvezőbb árcédulát kapott, de annyival nem lett drágább az újdonság, mint amennyivel sokoldalúbb – hogy egy tippet is adjak, taxinak például kitűnő választás lehet mérete és kedvező fogyasztása miatt.

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV (2023)

  • Lökettérfogat: 1580 cm3
  • Hengerek/szelepek száma: 4/16
  • Max. rendszerteljesítmény: 141 LE 5700/perc
  • Max. forgatónyomaték: 265 Nm 4000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4350/1825/1580 mm
  • Tengelytáv: 2660 mm
  • Saját tömeg: 1410 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 4,8 liter
  • Tesztfogyasztás: 5,4 l
  • CO2-kibocsátás: 101-117 g/km
  • Végsebesség: 165 km/h
  • 0-100: 11,2 s
Kőrössy Balázs / Alapjárat.hu