2024. január 26. | 17:26

435 lóerővel cibálja a sorhatos motor a több mint 2 tonnás SUV-kupét, de nem csak erről szól a Mercedes GLE AMG.

Szürreális élmény, ahogyan egy 2,3 tonnás SUV öt másodperc alatt gyorsul százra. Mintha egy tankkal közlekedne az ember, ami szinte a fizikát meghazudtoló módon kanyarodik a technológia vívmányainak és a mérnöki munkának köszönhetően. Ez a GLE 53 AMG Coupé lényege zanzásítva, de mit tud a mindennapokban?

Itt még nincs Hyperscreen

A softclose-os ajtókat kinyitva elénk tárul a látványos piros-fekete bőr kárpitozás, valamint a karbonmintás betétekkel ellátott műszerfal, ami az AMG kiadás egyik velejárója. Itt még nem a Mercedes legújabb infotainment rendszere dolgozik, nincs az első utas előtt is kijelző, valamint még ott van a középső box tetején az érintésérzékeny tapipad, amellyel a menüben lehet navigálni.

Ez azt is jelenti, hogy fizikai klímapanel van, ami a gombokat kedvelő felhasználóknak jó hír. A kormány viszont érintésérzékeny felületeket kapott, ezeket nem is kifejezetten jó használni. A digitális műszeregység és a központi érintőkijelző egyaránt 12,3 colos, a kormányra pedig gyorsgombokat helyeztek el a módválsztás megkönnyítésére, ha esetleg gyorsan sportos kedvébe jön az ember.

Elöl és hátul is kényelmesen elférni, ráadásul a csomagtartó is méretes: 655-1790 liter közt lehet variálni, ami alaphelyzetben nagyobb is, mint a sima GLE esetében, de a kupés tetővonal miatt rosszabbul pakolható (a padló alatt még további hely áll rendelkezésre). Elöl hűthető italtartó szolgálja a kényelmet, valamint kétféle napellenző is van, így az oldalról érkező sugarak ellen is lehet védekezni. Az viszont nem túlzottan prémium érzés, hogy a fűthető könyöklő már nyöszörgött a néhány ezer kilométert futott tesztautóban.

Van benne akarat

Az orrában a Mercedes sorhatos benzinmotorja dolgozik, amelyet egy elektromos feltöltéssel támogatott turbó fúj meg. A 9 fokozatú AMG Speedshift TCT-váltó és a motor közé pedig egy 15 kilowattos (20 lóerős) önindító-generátort építettek a 48V-os hibrid hajtás megvalósításához. A csúcsteljesítménynek mégis a motor csúcsteljesítményét adják meg, amely 435 lóerő, ehhez 560 Nm nyomaték társul.

Nem meglepő tehát, hogy az összkerekes, 2,3 tonnás GLE 53 AMG öt másodperc alatt gyorsul százra, a végsebességet pedig 250 km/órára limitálták. És ez még nem a legteteje a kínálatnak, hiszen a GLE 63 S AMG 612 lovas.

És basszus, befordul!

Ahogy az elején mondtam, szürreális élmény vezetni egy ekkora batárt ennyi nyomatékkal. Az pedig még nehezebben felfogható, hogy milyen ügyes a futóműve, milyen jól tapad és mennyire kevéssé dől a kasztni tempósabb kanyarokban.

A klasszikus értelemben nem nyújt vezetési élményt, hiszen magasan ülsz, túlzottan sok visszajelzés azért nem érkezik a kerekektől, és ugye több mint két tonnányi anyag vesz körül. De mindenhol befordul, ahol egy közepesebb méretű és teljesítményű sportautó el tud menni. Sport+ üzemmódban minden szépen felkeményedik, a futómű, a kormányzás és a fék is. A gázreakció a legélesebb lesz, még extra kipufogóhangot is lehet tenni rá.

A jó vezethetőség persze a feláras AMG Active Ride Controlnak is köszönhető, itt elektromechanikus aktuátorokkal működik a dőléskiegyenlítés. Tapadás van bőven, 275/50 ZR20-as gumikon hasít ez az SUV. Összkerékkormányzás viszont nincs, így a fordulókör sem kicsi. 

A külvilágból nem jut be sok az utastérbe, a hathengeres motort is rezzenéstelenül állítja le és indítja újra a start-stop rendszer. Annak ellenére, hogy nagy kerekeken guruló, sportos modellről van szó, még így sem pattog el úgy a keresztbordákról, mint sok puhának mondott futóművel szerelt autó.

A légrugóknak köszönhetően például szorult helyzetből is ki lehet ugrálni, mondjuk a homokba süppedés sem okoz gondot. Persze szinte soha nem fogják erre használni, ellenben bohóckodásra is kiválóan alkalmas. Ami a fogyasztást illeti, a teszthét végére 12,8 liter jött ki. Szintén nem elhanyagolható tény, hogy fékezett utánfutóból 3,5 tonnásat húzhat.

Ár és összegezve

A GLE kupé belépőszintje 36,3, míg az 53 AMG alapára 42 millió környékén van. Innen persze még bőven lehet extrázni, a tesztautó majdnem el is jutott az 53 millió magasságába. Ügyes technikával felszerelt autó ez, leginkább annak tudom ajánlani, aki szeret feltűnő lenni és számít neki, hogy akár négy személy és rengeteg csomag is beférjen az autóba kényelmesen.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé Mild hybrid drive (2024)

  • Lökettérfogat: 2999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 435 LE (320 kW) 5800-6100/perc
  • Max. forgatónyomaték: 560 Nm 2200-5800/perc
  • Villanymotor max. teljesítmény: 20 LE
  • Hossz./szél./mag.: 4944/2018/1720 mm
  • Tengelytáv: 2935 mm
  • Saját tömeg: 2300 kg
  • Vegyes fogyasztás: 10,3-10,5 l
  • Tesztfogyasztás: 12,8 l
  • CO2 kibocsátás: 239 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 5,0 s
Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu